Signaler från Zonen 11 – På spåret


sfz1400Äntligen fick vi igång vår gamla sändare! Efter frenetiska reparationsförsök under julhelgen lyckades vi till sist få iväg en skakig signal från Zonens djup. Den här gången improviserade vi fram ämnet på plats på Bishop’s Arms och struntade i den vanliga strukturen. Resultatet kan ni som vanligt lyssna på här nedan eller i Itunes. Ämnet för dagen blev rälsning kontra sandbox – den eviga frågan som får garvade rollspelsteoretiker att klia sig i skägget.

Det börjar ju bli lite av ett mönster nu, men även den här gången spelades signalen in efter några öl och om diskussionen blir lite… dimmig emellanåt, så skyller vi på det. Vi kombinerar nytta med nöje så att säga. Dunsarna som hörs med jämna mellanrum är en olycklig bieffekt.

Kommentarer

    Magnus Edlund skriver:

    Podda först, drick sen.

    Tomas skriver:

    Indeed! Det blir skärpning till nästa gång. 🙂

    Jens Go Game skriver:

    Det var lite bullrigt på krogen. Men jag tog mig igenom hela avsnittet. Bra roligt tema med rälsat vs sandbox, jag håller med om att båda två kan bli dåliga och bra även om vår spelgrupp passar bäst för sandbox med inslag av rälsning. Ser fram emot att höra mera om er samarbete med de andra rollspelsförlagen – vad har ni kikarn? Vänta nu inte för länge till nästa pod! Jag gillade även att hela ligan var med.

    talgboll skriver:

    Gillar snacket men uppväxt i missbrukarfamilj som hundratusentals andra svenskar är, tycker jag det är oansvarigt när ni ju särskilt riktar er till en yngre publik.

    Tomas skriver:

    Du har 100% rätt i detta. Att plocka fram poddmicken så sent på kvällen “felt like a good idea at the time” som det heter, men vi borde nog ha låtit bli.

    Johan Ekberg skriver:

    Håller med om det olämpliga med alkoholbiten. I övrigt ett intressant avsnitt som inspirerat till egna fördjupade reflektioner (och samtal) om för- och nackdelar med rälsade äventyr. Håller med om att en viss rälsning ibland kan ge ett helt annat djup till upplevelsen, tack vare att spelledare kan “regissera” nyckelscener i förväg. Som spelare kan jag också känna en viss befrielse när jag vet att det finns en genomtänkt story i bakgrunden. Då är liksom den delen av rollspelsmötet klart, och man kan istället fokusera helt på att gestalta sin karaktär på ett intressant sätt. Att ha en massa val innebär inte automatiskt att det blir roligare, utan ibland är det härligt att få dras in i en berättelse som är “större än gruppen”. Fast det är ju viktigt förstås att spelarna får känslan av att de deltar i handlingen, och inte bara betraktar händelseförloppet från sidan.

    Något jag saknade i avsnittet var en “bakom kulisserna”-del där ni avslöjar något mer om vad som händer i Fria Ligan och vad som är på gång framöver. Det brukar ju finnas med, men nu saknades det i stort sett helt. Att Genlab Alpha kommer till våren och att Coriolis släpps senare i år är ju känt sedan tidigare. Betyder detta att det inte finns så mycket att berätta, eller glömde ni bort den delen?

    Sven skriver:

    Bra snack som vanligt. Men missade ni att ta upp gamla i reptilmännens klor som exempel på sandlådeäventyr? 🙂

    Gestaltar skiten (@Gestaltarskiten) skriver:

    Vid invigning av matbutiket är godisregn brukligt, så gärna ett tärningsregn på GothCon – hur ska ni annars få se djurmaskerade hattnördar kräla på golvet?

    Och spola drickat.

    Marco skriver:

    Hänger gärna med på nästa! Kommer göra allt för att inte berätta alla hemligheter! 😉

    Du kan berätta alla DERAS hemligheter 😉

    Daniel skriver:

    Kul avsnitt! För min personliga del tyckte jag det var lite festligt att det var ett “krogavsnitt”:D
    . (Förstår dock att vissa har mindre positiva erfarenheter av alkohol.)

    Daniel skriver:

    Väntar med spänning på ett avsnitt på ett avsnitt om deckaräventyr

    Rutger Rex skriver:

    Ni har en bra podd med intressanta ämnen, men prova att spela in ett avsnitt nyktra – det skulle alla vinna på.

    Gråskägg skriver:

    Bästa kombinationen av rälsning och sandbox jag hittills sett är Kingmaker-kampanjen/äventyrsstigen till Pathfinder. Har dessutom både dungeons och hexcrawl! Check it out!

    Henke skriver:

    Kan hålla med om att ljudkvaliteten på avsnittet inte var lysande, men störde mig överhuvudtaget inte på att inslaget innehöll alkohol (har haft kroggäster som låtit bra mycket mer odrägliga än ligisterna). 🙂

    Petter B skriver:

    Sandbox och rälsning börjar bli ämnen som är ganska väl omdiskuterade i diverse sammanhang. Jag tycker att det framöver hade varit intressant med ett avsnitt om kartor i rollspel. M0 är ju faktiskt ett spel med ganska speciella lösningar. Det skulle kanske kunna vara en ingång till en diskussion om hur andra spel har löst detta. Faktiskt kan man ju också knyta kartorna till olika rollspels upplägg i stort – både vad gäller setting och spelmekanik. Exempelvis är det, tror jag, väldigt svårt att skapa äventyrsmiljöer som är svåra att avbilda – och tvärtom. Antagligen en anledning till att det finns så många stadsmoduler. Städer blir bra som kartor. Är det bra eller dåligt? Vad borde det finnas mer av? Finns det några exempel på rollspel som utnyttjar kartor på nyskapande sätt? Nåt sånt hade jag velat höra ett avsnitt om.

    Erik Granström skriver:

    Du har nog rätt om kartorna, Petter. Jag har allt sedan jag läste histologi och såg inspirerande mikroskopbilder av benvävnad haft en dragning till tredimensionella miljöer i spel och fiktion, men det är svårt att göra begripligt i såväl text som bild. En av mina första dungeons var ett skiktat berg där jag sedemera klippte ut våningarna i skumgummi och limmade ihop dem så att spelarna kunde se berget. Det blev ganska kul.

    Nils skriver:

    Kartor är en bra idé att snacka om, vi får lägga till det på listan!

    Bob skriver:

    1. Story och räls är inte samma sak.
    2. Ni måste ha MYCKET kortare bumpers.
    3. För min del får ni gärna supa när ni poddar.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan