Djuren har en bit kvar att vandra…


kapitel_14

När man har en tråkig nyhet att berätta, så är ändå det bästa att bara säga det rakt ut. Efter moget övervägande har vi kommit fram till att skjuta upp lanseringen av Mutant: Genlab Alfa från december till påsk. Skälen till detta är två:

  • Texterna till modulen är inte tillräckligt färdiga. Vi skulle kunna stressa klart dem, men vi vill hinna speltesta kampanjen, få er feedback på designforumet och bearbeta texterna ordentligt. Vi väntar hellre några månader och ger ut något som är riktigt bra och genomarbetat.
  • Grundboxen av Mutant: År Noll har tagit slut. Det är svårt för butiker att ta in en modul till ett spel – trots att Genlab Alfa står på egna ben så uppfattas det som en modul – om grundspelet inte finns tillgängligt. (Detta är dock en underordnad faktor – huvudskälet är texterna behöver mer jobb.)

Vår plan är därför att ge ut både Mutant: Genlab Alfa och en ny utgåva av Mutant: År Noll lagom till Gothcon nästa år. Hur denna nya utgåva ska se ut får vi återkomma till. Vad tycker ni?

Betyder detta då att ni får stå utan nytt material till Mutant ändå till påsk? Nej! Som plåster på såren kommer vi lagom till jul att ge ut Zonkompendium 3: Det Döda Blå – en modul författad av Petter Bengtsson som helt och hållet fokuserar på att spela Mutant ute till havs. Den innehåller en ny Zon, fyra zonsektorer, nya artefakter, nya mutationer och regler för livet till sjöss. Havszonen går att spela enskilt eller placera intill valfri kustnära Zon. De fyra zonsektorerna går också att lyfta ut och använda i vilken Zon som helst, bara den har hyfsat mycket vatten. 🙂

Som kompensation för förseningen av Genlab Alfa kommer alla backers att få en PDF av Zonkompendium 3, utan extra kostnad.

Vi har lite andra nyheter angående Mutant också – håll ett öga på bloggen den närmaste veckan!

Kommentarer

    Jörgen Engvall skriver:

    Ett modigt beslut som jag applåderar er för. Ingen kommer att tacka er för att ni levererar en bristfällig produkt, utan det är klart mycket bättre om ni ger Sveriges rollspelare lika högkvalitativa produkter som ni hittills åstadkommit.

    Ekhamra skriver:

    Så bra! Jag har faktiskt hoppats på något sånt här. Jag har i det sista börjat bli lite orolig för att det skulle blir, just ett hastverk. Vi är ju trots allt nu i September, typ.
    Jag är bara glad för att ni skjuter upp lanseringen. Och om det samtidigt kommer en nylasering av år noll, i vilket format som helst, så är jag väldigt stoked i alla fall. Jag kommer ju självklart köpa den också, som den fanboy jag är. 🙂

    Ni gör ett fantastiskt jobb grabbar, Tack!

    Mattias H skriver:

    Ni kan trösta er med att dataspelsjätten Blizzard gör detsamma på regelbunden basis. De offrar gladeligen intäkter och hanterar omvärldens press på leverans bara för att kunna leverera en produkt som uppfyller alla krav.

    Så ni är i gott sällskap. 🙂

    Rickard (Watson) skriver:

    Ett modigt beslut som jag helt står bakom. Det viktigaste i sammanhanget är att produkten blir så bra som möjligt, inte att hålla en deadline bara för sakens skull. Om ett par år är det hur bra spelet är man tänker på, inte om det kom ut till jul eller påsk. Kämpa på!

    Martin skriver:

    Jag är tudelad.
    Anledning ett är riktigt bra och den stöttar jag helhjärtat. Ni gör en bra produkt och då ska ni inte stressa igenom något halvbra.
    Det är punkt 2 jag vänder mig emot.
    Ni har ett stort gäng trogna kunder som ville satsa på er idé om en expansion redan innan man visste vad det var.
    Varför straffa dom med senare leverans för att ni vill sälja fler paket till nya spelare som inte ville stötta er idé från början?
    Och kompensera med att vi kan få köpa en till expansion som vi inte vet något om?
    Släpp djuren till backarna så fort dom är klara och släpp för försäljning till gothcon.
    Vänta 6 mån för att få en färdig produkt är inga problem. Vänta 6 mån för att ni ska tjäna mer pengar känns inte lika ok.
    Skicka ut zoncompendium 3 gratis som kompensation till era backare istället. Vi är ju ändå investerare i att det blev en produkt över huvudtaget.

    Tomas skriver:

    Klart rimlig invändning, tack för den.

    Vi vill förtydliga: Hade det bara handlat om punkt 2 hade vi ALDRIG skjutit upp lanseringen, det lovar vi. Den stora anledningen till beslutet är punkt 1 – textmaterialet är helt enkelt inte i ett stadium just nu där vi känner att vi kan släppa en tillräckligt bra, testad och genomarbetad modul till jul. Motivet till beslutet är INTE att tjäna mer pengar – alla vi i Ligan gör spel på vår fritid och ingen av oss har tjänat ett öre på det. Dock är det viktigt att butiker tar in vår spel, om vi ska kunna överleva på sikt. Det är bara därför jag nämner punkt 2 överhuvudtaget. Möjligen var det onödigt, men vi vill ge er en så komplett bild av läget som möjligt. Vi hoppas att ni har förståelse för vårt beslut. 🙂

    Tomas skriver:

    Jo, en sak till – att skicka ut Zonkompendium 3 som PDF till alla backers av Genlab Alfa är inte alls en dum idé. Taget!

    Martin skriver:

    Tack för förtydligandet och kompendiumet. Riktigt schysst.
    Ni gör ett riktigt bra jobb och jag har aldrig tvekat till att stötta er på indiegogo. Det behövs fler svenska rollspel och mutant har ju alltid varit en klar favorit.
    Som sagt innan. Ta den tid ni behöver för att det ska bli en bra produkt. Även om tiden passerar Gothcon så kan det ändå vara värt det om det ger nya spelare en en bra väg in i en riktigt rolig hobby.
    Och tack igen för att ni i er tur stöttar oss spelare (som stöttar er i detta äventyr) och längtar efter spelet, genom mer material.

    Arvid skriver:

    Instämmer med samtliga föregående talare: vänta med släppet tills spelet är färdigt (men gärna ett kapitel eller något annat mumsigt material i digital form i jul till oss som stöttat indiegogokampanjen).

    Inför nytryck av den befintliga boxen vill jag efterlysa en grundlig korrekturläsning av böckerna (vilket borde vara enklare nu när de finns i tryckt form), och kan tänka mig att hjälpa till med detta arbete.

    Ta er tid att få genlabbet klart – ni gör ett enastående arbete!

    Jens Go Game skriver:

    Jag tycker ni tänker helt rätt, jag väntar hellre på en bra produkt som kommer några månader senare. Jag blir lite nyfiken på nyutgivning av mutant år noll. Vad har ni för planer där?

    Zadok Allen skriver:

    Huvudsaken att produkten blir bra, och smart att ha år noll på lager när nästa box kommer, om det innebär att det kanske säljs några fler boxar är det ju bara positivt för alla, företaget mår bra = fortsatt produktion av spel och tillbehör, och möjligen nya spelare runt om i Sverige som plockar upp år noll. Tumme upp här!

    Anders Grenholt skriver:

    Och när har ni tänkt berätta den tråkiga nyheten? 🙂 Fria Ligan, det är ju goda nyheter – och dessutom ett väldigt moget och klokt beslut! Jag står fullständigt bakom er, och dessutom kan jag påstående fot lova att jag kommer att köpa ett exemplar av den nya utgåvan (trots att jag så klart har den första/nuvarande versionen av År Noll) om ni i er tur kan lova att BRP-reglerna kommer finnas integrerade som en alternativ regelmotor redan i den nya grundboxen! Deal? ^_^

    Tomas skriver:

    Det är faktiskt exakt vad vi har tänkt – alltså att ta med BRP-regler i den nya grundutgåvan av spelet (som alternativ alltså, den nuvarande regelgrunden finns också kvar). Vi har klurat lite på om via ska ha “dual stats” genom hela spelet eller bara en enkla konvertingsregler. Vad tycker ni?

    Jens go game skriver:

    Duel stats!!!! Annars känns det som ett icke val.

    Peter skriver:

    Enkla konverteringsregler endast, tack! Jag avskyr att läsa dual-stats. Det är textutrymme som kan användas till annat. Lägg inte för mycket krut på BRP-reglerna, fokusera på ert eget system.

    Så länge konverteringen är enkel (och det bör den väl vara?) så räcker det. Jag har spelat tillräckligt många rollspel med BRP-sytemet (från både Target Games, Järnringen och Chaosium), men jag föredrar att ER version av mutant använder ERT system.

    Peter skriver:

    Jag är nog böjd att hålla med. Tänker bara tillbaka till de där SRR/EDD-modulerna på 80-talet…

    Anders Grenholt skriver:

    Kul! Fria Ligan – ni förtjänar verkligen allt beröm för er otroliga driftighet, er initiativförmåga och kanske framförallt för er ambitionsförmåga!

    Angående frågan om att uppgradera BRP-alternativet till en fullvärdig regelmotor genom “dual stats”, så tycker jag det är en fantastisk idé! En sådan lösning skulle göra regelböckerna fria från de egna sidoanteckningar och post-it-lappar som många nog annars skulle göra. Dessutom skulle det göra processen att både komma igång med spelet och hålla speltempot uppe så mycket lättare!

    Jag är en stark anhängare till “dual stats”, och jag hoppas därför inte ni låter er nedslås eller avskräckas av alla olyckskorpar, nej-sägare och pessimister som inte ställer sig bakom den här lösningen. Att lyfta fram Äventyrsspels Sagan om ringen-spel (med ett integrerat BRP-system) som ett dåligt exempel tycker jag är helt fel. Året är 2014, och med dagens digitala redigeringsverktyg och framstegen i tryckteknik och regelrätt grafisk design som gjorts sedan dess kommer BRP-motorn att kunna vara en integrerad och fullvärdig medlem av “Mutant: År Noll revision 2”. Jag ser definitivt fram mot utgåvan och mot valfriheten!

    Gråskägg skriver:

    I mitt tycke vore dual stats mycket olyckligt – då har ni förlorat åtminstone en potentiell köpare i mig. Konverteringsregler som ett appendix är helt okej, men skulle hellre se det som en separat pdf än som en del av grundspelet. På vilka andra sätt kan en nyutgåva av M0 komma att skilja sig från första utgåvan?

    Tomas skriver:

    Detta är uppenbarligen en fråga som engagerar – bra! En möjlig medelväg vore att avstå dual stats i den löpande texten, men att samla BRP-stats till alla förekommande SLP i appendixet i slutet. Det kan vara en fördel även för BRP-spelare, eftersom man där skulle kunna lägga till stats även för SLP som finns i tidigare utgivna zonkompendier. Men vi har ganska gott om tid att klura på detta!

    Sen vill jag ju understryka att skapandet av ett BRP-alternativ på intet sätt förändrar vår övergripande designfilosofi för spelet – den står fast! 🙂

    Petter B skriver:

    Det tycker jag låter som en klok lösning!

    Björn skriver:

    Jag ser helst att BRP-delen är separat, alltså inte dual stats.

    Henka skriver:

    Inga dual stats tack! Jag tycker det är helt ok att ni gör vad ni kan för att tillfredsställa dem som vill köra BRP, men inte på bekostnad av en försämrad version av er grundvision, med regler som är optimerade till settingen. Våga stå fast vid ert val!

    Tomas skriver:

    Absolut – grundversionen av reglerna kommer i vilket fall inte att försämras!

    Karl skriver:

    Jag tycker typ att detta är lite skönt? Jag vill ju självklart sträcka över mina darriga händer och ta emot mutant-med-djur, men samtidigt tänker jag att mina spelare (och jag) kommer att få lite mer tid att kanske klara kampanjen i “vanliga” mutant. Jag blir lätt så ivrig när jag får nåt nytt att jag vill kötta igenom det direkt!

    Väldigt fint att ni inte mörkar dessa nyheter eller gör nåt halvhjärtat och påskyndat för att kunna nå en deadline.
    Det uppskattas verkligen, och ni gör ett väldigt bra jobb, trots (eller kanske tack vare?) att det uppstår sådana här situationer ibland.

    PUSS OCH KRAM!

    Peter skriver:

    Klokt och moget beslut. Och det är ju inte så länge sedan M0 kom ut, så tror inte det skadar att suga lite längre på förväntanskaramellen. Sjukt (och sjukt ku för er och speletl) att M0 redan är slut!

    Marcus skriver:

    Dual-stats tack vill verkligen kunna spela BRP-system med mutant så lägg mycket krut på det tack

    Frans Jäger skriver:

    Vad är BRP-Systemet ? =)

    Petter B skriver:

    Vad BRP är förklaras ganska bra här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Basic_Role-Playing

    Frans Jäger skriver:

    ahaaa! Tack!

    Ja de vore fördelaktigt om nästa utgåva hade lite vassare regler.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan