Designer Notes Genlab Alfa: Sysslan Nåjd


backer_9Mutant: Genlab Alfa kommer att addera sex nya sysslor till Mutant: År Noll. Dessa sex nya sysslor är förknippade med de muterade djuren, men även människomutanter kan komma att lära sig dem. Under kommande veckor kommer vi att presentera några av dessa nya sysslor här på bloggen. Först ut är nåjden.

Lyssna. Till vindens sus genom gräset, till insekternas surr, till forsens dån i fjärran. Vad hör du? Vad ser du, för ditt inre öga? Inget? Bah, ni unga och yra rusar hit och dit och missar helheten. Jag hör allt. Jag ser allt. Vad som har hänt, vad som kommer att hända i framtiden. Lyssna till mig, om du vill överleva Betraktarnas experiment.

Bästa grundegenskap: Instinkt

Specialfärdighet: SIA (INS). En gång per spelmöte kan du genomföra en spådomsritual. Det tar några timmar, och kan genomföras med hjälp av hallucinogena växter, ett bastutält, eller någon annan metod som du väljer själv. Slå för att Sia under ritualen, och anteckna resultatet. Om slaget lyckas får du visioner av framtiden, inre bilder som visar en viss handling, vem som utför den och om den lyckas eller inte. Du väljer själv vad visionen visar. Om den handling som du har förutspått faktiskt utförs under spelmötet – oavsett om du är på plats eller inte – påverkas den av din spådom. Om du Siade att handlingen skulle lyckas adderas dina radiaksymboler (sexor) till slaget för den aktuella handlingen. Om du Siade att handlingen skulle misslyckas slår varje radiaksymbol du rullat ut en radiaksymbol som slås den aktuella handlingen.

Crowdfunding pågår! Har du fortfarande inte hakat på crowdfundern för Mutant: Genlab Alfa på Indiegogo? Skynda dit nu, ta del av exklusiva förmåner och hjälp oss göra den första stora modulen till Mutant: År Noll ännu fetare!

Kommentarer

    Pingas skriver:

    Mycket intressant! Gillar SIA. Kan bli många intressanta spelmöten framöver. 😀

    Björn skriver:

    “Bästa grundegenskap: Instinkt”

    Vad har djurmutanter för grundegenskaper, och hur fungerar de? 🙂

    Tomas skriver:

    Undrade just om någon skulle notera detta!

    Fler detaljer kommer senare, och långt ifrån allt är spikat, men planen är att vissa grundegenskaper och färdigheter är annorlunda för djur. Andra GE och färdigheter är oförändrade – liksom själva grundmekaniken, förstås.

    Björn skriver:

    En annan kommentar: Jag är inte helt såld på namnet Nåjd. Spelet i övrigt har ett så bra fantasyfritt språk som jag verkligen gillar.

    Jens Go Game skriver:

    Jag tycker just nojd är bra för att det inte är så vanligt i fantasy. Eftersom det är samernas benämning på “andeman” tycker jag det blir bra ur två aspekter: 1) den nordiska samanhanget där mutant ändå utspelar sig 2) den samiska “minoritetssitvationen” som jag kan identifiera med mutants djur.

    Christopher skriver:

    Själv så gillar jag namnet!
    Mina tankar gick direkt till shaman/same setting.

    Ser fram emot att se slut resultatet 🙂

    Keep up the good work

    Björn skriver:

    Det är inte ett dåligt namn i sig, men jag upplever det som väldigt atypiskt för Mutant. “Krossare”, “Fixare”, “Mutant med hund”… upplever jag som betydligt klarare/med en koppling till modernt språkbruk. Jag tror inte att jag vet mindre om samer än de flesta och “nåjd” var inte något jag instinktivt förstod (det låter samiskt och mystiskt). Orakel, siare, spåman?

    Men, det kanske är så att Genlab Alfa har en tydlig och genomgående mysticism-prägel och att namnet passar som handen i handsken i produkten som helhet.

    Kanske är Betraktarna cybernetiska mutantrenar (nej, det hoppas jag verkligen inte)?

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan