Signaler från Zonen # 7 – Spel som inte blev


Så var det dags att damma av den gamla sändaren för att skicka ut ännu en signal från Zonen. Kanske är det bara solen och vårvindarna, men klart är att vi fick feeling och till slut spelade in avsnitt sju av vår lilla podcast. Lite ringrostiga var vi allt och med muterad pollen som gnagde i våra halsar kanske lite loja emellanåt. Men vad gör det när undergången står för dörren!

Några hållpunkter

02:20 – Fönster mot Rollspelsvärlden

14:00 – Nytt från Studion

20:47 – Tema: Spel som inte blev

32:53 – Våra egna förlorade spel

55:35 – Kärleksbombning

Shownotes

  • Kosta yrar lite om nya versionen av Mutant Chronicles.
  • Nils och Tomas är smått besvikna på Achtung! Cthulhu.
  • Vi snackar om Järnringens kommande fantasylir Symbaroum.
  • Vi påminner om Fenix internationella fundraisingkampanj.
  • Kranks Rotsystem får lite kärlek.
  • Erik Granströms och Peter Bergtings kommande romaner Vredesverk och Trolldomsakademin nämns.
  • Vi diskuterar gamla Äventyrsspelsprojektet Partisan och amerikanska patriotiska rollspel som The Price of Freedoom.
  • Nils virrar bort sig angående det förlorade Dune: Chronicles of The Imperium (det gavs ut av Last Unicorn Games och inget annat).
  • Neogames vapourwarespel Terra One och Phobia avhandlas.
  • Alltid Attacks tragiska hårddiskkrasch nämns.
  • Tomas och Kosta tjatar om Fornfynd & Skattemarker till Mutant: Undergångens Arvtagare
  • Tomas berättar om det mystiska Mystikum och krigsliret Hjemmefronten
  • Kosta pitchar Vandraren och Skogen
  • Vi pratar om vårt förlorade älsklingsprojekt Mörka Hav.
  • Nils snackar om sitt planetary romance-spel Kosmonauternas Barn och den gamla Westernkopian Revolver
  • Kosta kärleksbombar sig själv. Ehem.
  • Tomas slänger en bomb fylld av kärlek mot nya Noir.
  • Nils bombar iOS-spelet Out There.

Ps. Som vanligt står Anitek för musiken (förutom introt).

Kommentarer

    Nisse J skriver:

    Tack för ett intressant avsnitt. Ni har varit saknade i min podcasterapp. 🙂

    Kosta skriver:

    Kul att höra! Vi måste öka frekvensen helt enkelt!

    Ola skriver:

    Jag frilansskrev länge på Draugens hyperambitiösa spelprojekt Messiah. Det var nån slags planetary romance-scifi/fantasy-grej, lite Dunes odöda kärleksbarn med Game of Thrones och Gilgamesh. Ganska fett. Jag rekryterades i synnerhet för att skapa en fet monotetistisk religion som skulle vara drivande i kampanjvärlden, samt de (väldigt nyanserade) utomjordiska/fientliga erövrare under vars välde mycket av berättelserna skulle tilldra sig. Men som många koola projekt med en enskild person (Draugen) som finansiär och eldsjäl hamnade det omsider i development hell :-/

    Nils skriver:

    Ah, coolt, Messiah minns jag, verkade ha massor av potential. Hur färdigt var spelet när det fastnade i dev-hell?

    Ola skriver:

    Jag vet inte riktigt, hade inte full insyn i projektet. Det var åtminstone väldigt ambitiöst; det fanns tecknare engagerade och jag som frilansare jobbar inte gratis. Åtminstone ett antal google-dokument hade kompilerats.

    Ola skriver:

    Mitt drömspel är ett ödesmättat, bitterljuvt high-concept urban fantasy-spel som utspelar sig i Asien, bygger på en dharmisk världsbild och tar sin inspiration från asiatisk mytologi. Tänk produkten av en saftig och lätt ångestfylld kärlekskvintett mellan Vampire Kinred of the East, Witchchraft, Qin, Nobilis och Feng Shui.

    Jens Go Game skriver:

    Mitt drömspel är ett nytt Kult med en nytappning som bara Fria Ligan kan åstadkomma.

    Nisse skriver:

    Det skulle jag också vilja ha. Ett nytt Kult 🙂

    Rutger Rex skriver:

    Vad var det för världsbok till Svavelvinter ni nämnde i podcasten? En kampanjbok eller en regellös världsbok (likt den Riotminds släppte förra året)?

    Tomas skriver:

    Det är en rejält uppdaterad och utökad version av setting-delen från den första utgåvan av spelet (Regelboken som kom i höstas saknade ju denna del). Jerry Lasota (medförfattare till Lojalisternas tid) och Erik Granström själv kommer att skriva massor av nytt godis, däribland ett nytt intro-scenario och en ny intro-novell. Målet är att släppa denna bok i höst. Mer info kommer senare!

    Rutger Rex skriver:

    Fantastiska nyheter! Jag visste inte att en sådan bok var på gång. Ni ordnar väl så man kan förbeställa när ni vet mer…?

    Sven skriver:

    Bra avsnitt!

    Jag tyckte ert Mörka hav (?) lät spännande! Är svag för spel där miljön från början är begränsad men som kan utvidgas efter hand. Håller med om att det gjorts tillräckligt med anglosaxisk fantasy, vore kul med andra influenser; azteks/maya, nordamerikanska indianer, indiskt, babyloniskt, ja det går att plocka från alla de stora civilisationerna. Är också svag för spel där det finns en tydlig ödesmättad stämning, något som håller på att gå åt fanders eller liknande. I MUA gillade jag Ulvriket mer än Pyrisamfundet, Ulvrikets hot och krympande territorier skapade skön stämning (metaplottar är ofta bra!). Minns också Partisan och tycker fortfarande det skulle kunna vara intressant…

    Johan skriver:

    Hade gärna sett ett Svenskt rollspel som utspelar sig i Europa under 2:a världskriget.

    Fett spännande att spela som folk i någon motståndsrörelse eller varför inte spela tyskar på en ubåt under slaget om Atlanten?!
    Sen kan man ju alltid slänga in lite Ockulta/läskiga grejor i äventyren om man vill det. ^^
    Kraken/Dagon dyker upp och så blir det kaos.

    RagnarSwedeman skriver:

    Operation: Fallen Reich finns ju!

    Henke skriver:

    Ingen idée på setting, men jag hade velat se en välutvecklad rollspels-app som skötte all bokföring under spelets gång. SL-delen i appen förändrar spelarnas värden med diverse modifikationer för skador, förutsättningar, etc så man kunde få mer simulering av t.ex. strid utan att lägga någon tid på det. spelardelen i appen ger spelarna olika val i strider, men lämpar sig också för att ge någon av spelarna dold information som de andra inte förstår (upptäcker något, listar ut något, förstår ett språk etc) istället för att alla andra får gå ut ur rummet eller skilja på informationsflödet spelare/rollperson. Vore intressant att spelarna inte visste så mycket om sina karaktärer som de vanligen gör i procentchanser och siffror utan fick utgå ifrån den beskrivning de har för omständigheterna (egenskaper, färdighetsslag, funktionalitet etc).

    Kort också gott ett spelstöd som ger friform en regelmotor.

    Krönikören skriver:

    Lyssnade på er pod för första gången nu så jag har inte lärt mig att skilja på era röster ännu.. men den av er som nämnde att han vill göra ett nytt Sci-fi rollspel ska ni lyssna på! Det behövs helt klart ett nytt Sci-fi på den svenska marknaden! Nu har vi typ 10 fantasy spel och om man räknar spel från 2000-talet så är väl Coriolis det enda (tryckta) som släppts på svenska?

    Sedan om det är frågan om ett helt nytt spel eller en expansion till Coriolis eller M:0 är en annan fråga. Regelmässigt är det enda jag saknar från dessa att det är så lite skillnad mellan bössorna.. det är kul med 38 olika modeller som har olika fördelar, inte minst skadevärde! (nu har jag inte spelat M:0 ännu, möjligt att Prylbonusen tar hand om detta)

    Frihandlare (inkl. smugglare, prisjägare osv.) i rymden är en grym idé som bör behållas!
    Dock är Firefly/Serenity en mycket mer intressant setting än Coriolis (Jo, helt objektivt! 🙂 ) – men med lite robotar och biogenetiskt förstärkta människor skulle det bli ännu bättre!
    Kanske Mutantliknande ändå (minus djurmutanterna!!!!)
    Salta försiktigt med serietidningen Lobo så tror jag vi börjar komma någonstans! (Ok, skippa rymd-delfinerna)

    Om RP i Coriolis är en karavan i öknen (rymden..) så är min liknelse här istället en stor långtradare som gasar genom ödemarken i Australien. Vägkrog – depå-stopp i rymden. Neon-skyltar. Revolvrar (ok om de skjuter Gauss eller raketer eller vad som helst utom laser). Svävare, dvs. hoover-bikes. Vanliga kläder – dvs. folk klär sig olika, alla bär inte kaftan, grå uniform eller rustning.

    RagnarSwedeman skriver:

    Riotminds hade en modul om alver som jag var rätt sugen på back in the day. Om jag minns rätt så skulle det också komma en kampanjbok till Götterdämmerung som var tänkt att utveckla settingen. Men det blev inte av.

    Hemma på pojkrummet hos mina föräldrar så står det en gammal skruttig dator, modell sent 90-tal. På den hårddisken så finns mina egna försök till rollspelsskapande. jag ägnade några månader runt 2003-2004 till att försöka skriva ett Herman Hedning rollspel. Men jag lade ned när lusten brast. Jag tror jag höll på med en DoD6 heartbreaker som skulle inehålla hajmänniskor, pirater och annat konstigt mög.

    Sven skriver:

    Tack för ännu en bra podcast!

    Någon som kan tipsa om andra bra rollspelspodar?

    Förresten vill jag slå ett slag för rollspel där man spelar något annat, tex ett övernaturligt väsen, tomtar eller varför inte möss (just det, det finns ju redan).

    Åka skriver:

    Jag ställde samma fråga nyss, och fick följade tips (utöver tipset att lyssna på Signaler från Zonen!) http://monsterworld.se/

    Somliga jag känner lyssnar på den här: http://www.kenandrobintalkaboutstuff.com/

    Sen finns ju vi … inte renodlat om rollspel, men vi pratar en del rollspel då och då: http://annien.wordpress.com/category/gardagens-varld-idag-igen/

    talgboll skriver:

    Nils, vilken är den grymma introlåten ni använder?

    Precis hittat er podd, älskar den och lovar att återkomma med respons på kommande avsnitt och på Mutant: År Noll (MÅN?) som dimper ned i brevl-… erh… nej, när jag hämtar MÅN-boxen (!) i godis-/videobutiken.

    /Max

    Johan skriver:

    Ni talade en del om det mytomspunna Dune – Chronicles of the Imperium från 2000. Jag kommer ihåg hela tiden och efter lite check-up på RPGGeek så kunde jag bekräfta att det jag minns stämde. Spelet var till en början försenad, enligt RPGGeek pga licensproblem. Spelet gavs ut som en teaser i 3000 ex. på GenCon av förlaget Last Unicorn Games. Spelsystemet ICON System användes också till förlagets huvudlinje nämligen det licensierade rollspelet till Star Trek. Problemen uppstod när förlaget köptes upp av Wizards of the Coast. Dune skulle ges ut med d20-systemet men det skedde aldrig. Därmed var Last Unicorn Games historia slut och deras spel försvann från marknaden. Ett uppköp vid precis helt fel tillfälle var helt enkelt orsaken. Detsamma kunde ha hänt med Warhammer 40K Dark Heresy 2008 som då gavs ut av Black Industries. Kort därefter köptes licensen upp av Fantasy Flight Games. Här fick historien det lyckliga slutet att produktlinjen helt enkelt bara övertogs av FFG. Jag hade nöjet att läsa delar av Dune – rollspelet, jag minns det delvis som inspirerande och spännande och delvis typ ospelbart, PDFen försvann tyvärr i någon systemkrasch.

    Länk till Dune på RPGGeek
    http://rpggeek.com/rpgitem/45587/dune-chronicles-of-the-imperium

    Ni talade också om ett svenskt rollspel i genren Sword & Sorcery. Därför vill jag påminna om att Blood & Bronze är i slutfasen av sin produktion. Ett bronsåldersbarbar-rollspel som utspelar sig i Tvåflodslandet, i skarven mellan myt och verklighet. Beta-versionen av reglerna finns utspridda i blogg-poster på boningen.org.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan