Signaler från Zonen #6 – Krishanteringsavsnittet


Så var det dags för avsnitt sex (vi hoppade över fem) av vår alldeles egna podcast, Signaler från Zonen. Den här gången vänder vi blicken inåt och drabbas av lite existentiell regelångest. Är vi för indie? Måste vi göra BRP för att bli älskade? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ TÄRNINGSPÖLAR?? Ja, ni förstår kanske. Vi snackar även old school vs indie, nytt mot gammalt och försöker bena ut vilka motsättningar (om några) som det egentligen finns i rollspelsvärlden.

Nytt för den här gången är att podden spelades in i Ligans alldeles egna bunker vid Högalidsparken, tyvärr lyckades ljudteknikern* klanta till nivåerna på inspelningen en smula så ni får ha överseende med lite oväsen.

Några hållpunkter:

04:13 – Fönster mot rollspelsvärlden

16:12 – Ny och gammal regelfilosofi

33:35 – OSR vs Story Now

52:45 – Tärningspölar och annat klur

1:02:28 – Utseende på rollspel förr och nu.

1:11:16 – Kärleksbombning

Show notes

Det snackas om fundraisers för bland annat Ensamma Vargen, Rotsystem och Star Challenge.

Vi snackar om pigga utländska förlag som Margaret Weis Productions, Evil Hat Games och Fantasy Flight Games.

Kosta tipsar om Krister Sundelins Järn.

Tomas tipsar om Dragon’s Lairs spelledarskola för tioåringar.

Nils yrar om sin nya Kindle Paperwhite.

PS. Julrean håller på i ytterligare ett par dagar då vi förlängde den efter lite teknikstrul i webbshoppen. Skynda fynda!

Extramaterial

“Fibbonazishekvens”:

* Undertecknad.

Kommentarer

    Magnus Edlund skriver:

    Även jag har spelat med människor som verkligen inte ville testa nya regelsystem, utan bara köra samma gamla.

    Jag tror att en anledning till motståndet ligger i att reglerna i ett rollspel påverkar upplevelsen så mycket, ofta på sätt man inte kan förutse genom att bara läsa regelboken. Reglerna påverkar ju inte bara hur strider etc fungerar rent mekaniskt, utan även själva … känslan. Spela samma äventyr, med samma personer, fast med två olika regelsystem så får du två olika upplevelser.

    Och det tar vanligen lång tid att lära sig alla små detaljer och nyanser i ett specifikt system. Fram tills dess är det lite som att, eh, spela grisen i säcken.

    Rickard skriver:

    Intressant blir det när man i en grupp har både de som är ivriga att anamma Story Now (säg Svavelvinter) och de som inte är så pigga – eller kanske rent avogt inställda till det. Att spela en slags hybrid har en förmåga att stympa båda systemens potential och jag vet inte ens om det är tillrådigt att hybridspela.

    Henka skriver:

    Självklart vill jag ha nya regler! Jag gillar verkligen ert sätt att göra spel, som jag uppfattar det, nämligen att först tänka: Den här settingen vill vi göra ett spel i. Vilken typ av spel ska det vara? Och sedan välja/göra regler som förhöjer den känslan.

    Jag kommer från en lång istid som rollspelare, och började spela igen för ett par år sedan. Först var det roligt att plocka fram Drakar och demoner och Mutant, men ganska snart kände jag att de spelen är ganska krångliga och begränsade, även om jag älskar dem av nostalgiska skäl. Så jag blev skitglad när ni dök upp och började göra spel i fantastiska settings med regler som jag känner hjälper mig som SL/spelare att ha kul kring bordet.

    Har till exempel precis börjat spela Morwhayle med min son och hans kompis. Där har ni verkligen träffat helt rätt. Inte för tungt, men med massor av intressanta möjligheter för barnen att spela coola hjältar som kan göra häftiga saker i en spännande värld.

    Kan bara hoppas att många med mig känner så, och att ni säljer tillräckligt för att kunna fortsätta i samma stil!

    Ser verkligen fram emot Mutant och nya Coriolis också.

    Lite kortare svar på resten av frågorna:
    Är det viktigt att veta sannolikhet?
    Precis som ni vill jag ha ett hum om hur stor chans jag har. Men det viktigaste är att det blir roliga och spännande tärningsrullningar. Det känner jag sällan att det blir med BRP.

    Vilka tärningar gillar du att slå, och hatar du pölar?
    Just nu är jag kär i att slå några olika tärningar mellan T4 och T12 i Morwhayle. I övrigt passar smart uttänkta pölar av olika slag mig bäst. När vi körde Svavelvinterkampanjen med Expertreglerna för ett tag sedan började jag husregla så att differensen mellan slag och värde spelade roll, och att man behövde en viss differens för svårare uppgifter. För att skapa lite dynamik. Har inte sett några bra stridsregler i BRP. De finns kanske, (MUA?), men enligt min erfarenhet är de oftast rätt trista, om man inte gör om dem en hel del.

    I övrigt var det kul att ni refererar till De övergivnas armé i samma avsnitt som ni berättar om spelledarskolan! En av Örnstedts/Sjöstedts poänger är ju att det är absurt att outbildade spelledare tillåts få den gigantiska makt över de stackars spelarna som de tillskrivs i boken! 😉

    Keep it up FL!

    Tomas skriver:

    Grymt, tack för dina svar!

    Peter skriver:

    Kindle. Jag använder den jämt. Delvis iom att jag reser så pass mycket att fysiska böcker inte riktigt är ett alternativ. Sedan är betafilerna till M0 väldigt smidigt pdfformat att konvertera till Kindle (dvs enkelt text), så jag sitter med hela spelet smidigt åtkomligt på min lilla Paperwhite. Så lite co-lovebombing med mutantsmak! 🙂

    Peter skriver:

    Förresten – i podden är det mycket diskussion runt indie och spel som AW, visavi 80-talsspel och BRP. Vore roligt om ni hade några tankar runt hur ni ser på andra typer av spel. Lite mer friform – typ HeroQuest, FUDGE, O- och moderna light-system som Barbarians of Lemuria eller One Roll Engine?

    Nils skriver:

    Absolut, det finns en hel flora av spel som vi inte går in på. Personligen är jag väldigt förtjust i Barbarians of Lemuria, vars minimalism funkar perfekt till sword & sorcery-genren. Fudge var ju grunden till Fate som vi är stora fans av (och bygger nya Coriolis på). Men de flesta av de du räknar upp får anses till höra den traddigare sidan av hobbyn, om än med många moderna inslag. Gemensamma för dessa är dock att de inte är särskilt populära bland svenska rollspelare, därav vårt något tillspetsade resonemang. Men det finns helt klart mer att gräva i!

    Daniel skriver:

    Blev faktiskt ledsen när jag hörde avsnittet.
    Jag har sett Er som en spännande motor till andra och mer mångfacetterade sätt att spela rollspel på än vad som tidigare fanns i min horisont. Fortsätt vara modiga med regler som styr upplevelsen.
    Snälla behåll era höga produktionsvärden OCH höga konstnärliga ambitioner där regler och setting samverkar.

    Hanterliga pölar och känsla för sannolikheten.

    Tomas skriver:

    Absolut. Vi kommer inte att byta visioner tvärt av och göra en helt annan sorts spel! Det handlar mer om hur vi kommunicerar våra spel, särskilt när det gäller varumärken med anor som Mutant.

    Daniel skriver:

    Förresten: har ni verkligen en kris?

    Tomas skriver:

    Nja, kris är kanske att ta i – men den senaste månaden har innehållit en hel del självrannsakan. 🙂

    Erik Karlsson skriver:

    Jag -som en av den “nya” rollspelsgenerationen – började med BRP, men efter några år av MU:A börjar man titta efter andra spel och nya spelsystem. I min spelkrets har vi börjat spela Pathfinder (d20) som vi börjat finna intressant.
    Jag tycker det är roligt med nya spelsystem, även om jag bara provat BRP och d20 ordentligt så känner man efter ett tag att man vill prova andra system, så följ er konstnärliga frihet och prova något nytt! gillar inte folk det så kan man alltid modda om system, OM settingen är bra så spelar det inte så stor roll vilket system man har.
    Sen måste det tilläggas att enkla system ofta har en fördel, tittade på rollspelet Alpha- Omega där tärningspölar användes, var itne helt fän av det, men det kan även bero på att man inte är van vid sådana system.

    Rickard (Watson) skriver:

    Tack för en trevlig och givande podcast! Själv är jag helt klart för nya spelsystem och gillar tanken att spelsystemet har en nära koppling till spelet som sådant då man kan skapa synergieffekter mellan värld och regler på ett bättre sätt med ett specialskrivet system. Dock tror jag att, som ni själva noterar, det finns fler traditionalister än man först tror. Jag har personligen skrivit om M:UA till att köras med såväl NOIR som FATE, men det har aldrig riktigt gått hem i spelgruppen – vi har alltid gått tillbaks till BRP. Sen tror jag att ämnet spelsystem är extra känsligt när det handlar om att byta regelsystem på ett redan existerande spel. Då tänker jag både på Coriolis och M:Å0 (där det sista via namnet och settingen i mångas ögon fortfarande är Mutant som de alltid har sett spelet).
    Det mest intressanta med hela podcasten tyckte jag var er förklaring till varför ni kör ett nytt regelsystem till varje spel, trots att ett M:Å0 med BRP troligen skulle sälja bättre – jag förstår er till 100% och jag hade haft samma kval och tvivel som ni verkar ha haft den senaste tiden. Det viktiga är att ni gillar det ni ger ut, men det ska inte vara på bekostnad av att spelen inte säljer – hitta en gyllene medelväg och kämpa på!

    Tomas skriver:

    Grymt! Jo, jag har ju följt dina äventyr med både Noir- och FATE-regler till MUA, och den problematik du mötte är exakt densamma som vi upplever, tror jag. Det är svårt att byta regelsystem till ett väletablerat rollspel! Det du säger om en gyllene medelväg tror jag är helt rätt!

    Jens Go Game skriver:

    Jag skulle inte spela rollspel utan era spel. Så kör på! Är uppvuxen med BRP sedan jag var 7. Men BRP är för tungt för att köra med snart 40 åriga gubbar som pustar ut med rollspel efter att kommit ifrån blöjbyten, elaka arbetsgivare och krävande fruar. Då vill man ha ETT slag för att konstatera att ens testorstina Barbar kapade skurken på mitten med blodet skvättande överallt. Sen är det alltid en tröskel att komma in i nya regelsystem, det tar några kvällar innan det flyter, det är inte så kul. Jag blev overhört glad i Morwhayle eftersom det hade andra tärningar än T6. Jag gillar alla gamla skumma tärningar och har ett romantiskt förhållande till T100 även om jag inte vill köra BRP igen. Om tärningspöl är samma sak som kalken i svavelvinter vilket jag inte är säker på – så tycker jag det är en svaghet med Svavelvinter. Vi får den inte riktigt att flyta i svavelvinter. Det gick bättre när vi körde karaktärsdrivet än klassisk spelstil. Jag tycker nog i slutändan mera om Morwhayle regelsystem för där hittar jag både nostalgin och snabbheten. Men jag skulle sakna det djup som ens karaktär får i Svavelvinters regelmekanik.

    Tomas skriver:

    Din historia är mycket inspirerande och motiverande, tack för den! Jag minns dina första rapporter från era speltester av Svavelvinter, väldigt kul! 🙂
    Tärningspöl är inte synonymt med Kalken, utan innebär bara att din chans att lyckas avgörs av hur många tärningar du rullar. Spelet om Morwhayle är också en typ av tärningspölssystem, Star Wars D6 (den från 80-talet) likaså, Vampire, osv.
    Även Mutant: År Noll får ett tärningspölssystem, men ingen Kalk. I stället avgör dina värden i grundegenskaper och färdigheter (samt vilka prylar du har) direkt hur många tärningar du ska rulla när du utför en handling.

    Jens Go Game skriver:

    Då gillar jag tärningspölar!!! Men inte kalken. Kalken kan skapa en obalans med att ibland roterar tärningarna väldigt bra mellan alla och inbland hamnar alla på hög hos någon (i de sistnämnda fallet blir det ganska konstigt för helt plötsligt blir de utan tärningar inkompetenta). Men jag måste säga att tycker era spelsystem är gryma både Svavelvinter och Morwhayle. Kommer ni satsa på att uppgradera era egna spelsystem? Typ DoD som blev DoD expert som blev Dod Gigant som blev DoD – 91 osv? Vilket jag gärna skulle vilja se, men med bakåtkompabilitet som Äventyspel var dåliga på.

    Tomas skriver:

    Vi är överlag nöjda med reglerna både i Svavelvinter och Morwhayle, och har egentligen inga planer på att modifiera dem i någon större utsträckning. Smärre tillägg kan det förstås bli! Vad gäller jämförelsen med DoD Expert/Gigant så är det ju också så att Svavelvinter (men inte Morwhayle) redan har regler för mycket av det som DoD-expansionerna innehöll: Fältslagsregler, politiska/strategiska konflikter, osv.

    Henke skriver:

    Jag tror de flesta av mina åsikter redan finns längre upp bland kommentarerna. Jag har spelat rollspel från och till i strax över 30 år. Fram tills för några år sedan så var det olika former av gammaldags system med BRP alt. D20. Precis som Tomas själv säger i podden så blev även jag överraskad av regelsystem som lyfte in fler aspekter och knöt an till spelvärlden snyggare än de traditionella systemen där t.ex. Mutant och Drakar och Demoner från början egentligen var ett rollspel med fantasy- och postapokalyps-pyjamas.

    Jag fick alltså upp ögonen för detta i och med “Version Noll” och var först lite skeptisk när det helt saknades gamla hederliga grundegenskaper. När jag dock fått klart för mig fördelarna med settingsspecifika-regler så var jag helt såld. Samma skeende gällde min spelgrupp där samtliga kommer från liknande bakgrund, men tog till sig Fria Ligans regelsystem så fort de började inse fördelarna.

    Jag tror det är detta som är nyckeln. Man måste trycka hårdare på fördelarna med nya spelsystem och vad som gör dem bättre än de traditionella. Varför använder man Ödestärningar, Förbannelser och Förmågor i Svavelvinter istället för vanligt BRP? Vad vill man lyfta fram och uppnå? Vad är fördelen med att dela upp spelmöten i scener, att spendera Ödestärningarna även i Skuggspel, att jagas av en Skuggmakt etc. etc. Förstår spelarna bara varför man måste lära sig ett nytt spelsystem och att det ligger mer bakom än att bara göra saker annorlunda så tror jag de flesta blir lyckligt överraskade.

    När det gäller just Mutant så uppstår det här ett problem (som också nämnts innan). Det är mycket svårare att byta regelsystem på ett befintligt rollspel och jag är därför inte speciellt förvånad över protesterna just där. Folk förväntar sig helt enkelt att Mutant är Mutant. Samma sak gäller dock där. Förklara tidigt och tydligen varför man valt att göra om reglerna och hur det förbättrar spelupplevelsen.

    För egen del så har jag idag enormt svårt att gå tillbaka till traditionella rollspel och de få gånger jag gör det så känner man sig spelmässigt stympad när t.ex. rollpersonens bakgrund, övertygelser, vänskapsband enbart är kosmetika utan regelmässig effekt och där SL själv står för hela berättelsen och alla beskrivningar.

    FL´s system skalar bort (enligt mig) onödiga detaljer, lyfter rollpersonen ur siffrorna på rollformuläret och flyttar fokus till rollspelets höjdpunkt – berättelsen!

    Tomas skriver:

    Grymt kul att höra. Jag tror att du har helt rätt – vi har inte tillräckligt tydligt lyckats förmedla varför vi väljer de regelsystem som vi gör. Det ska vi bli bättre på!

    Mattias skriver:

    Helt orelaterat: Vilken var låten som spelades vid 33 minuter. Svängig!

    Nils skriver:

    Mr. Monster Man av Anitek! https://soundcloud.com/anitek/04-mr-monster-man?in=anitek/sets/anitek-instrumentals-vol-8

    I princip all musik i podden är signerad Anitek (förutom intro/outro).

    Mattias skriver:

    Gott. Då får jag svänga vidare där. Tack för en bra podcast! 🙂

    Magnus skriver:

    Hej,

    Först, fantastisk podcast och fantastiska produkter. Jag hör nog till de gamla rävar som inte riktigt vill släppa BRP, jag har alltid spelat det och känner att jag trivs med det. Nu har mina barn börjat spela rollspel också och vi tar oss an det gamla Drakar och Demoner. Anledningen är nog så pass enkel att jag känner att jag kan reglarna och inte behöver lägga ner någon tid på att lära mig något nytt. Det kanske hjälper om jag förklarar hur min livssituation ser ut, jag är 37 år, har två barn men bor ensam med båda på heltid, inga lediga helger och ingen å så underbara varannan helg/vecka utan barnen. Dessutom jobbar jag heltid, har en hund som jag måste gå med varje dag, detta är extra nödvändigt då jag har diabetes och måste röra mig på minst en timme om dagen. Jag har en flickvän och hon bor i stan fyra mil härifrån och henne måste jag också hinna med. Så vad betyder detta då? Jo, jag har inte mycket tid över och den tiden lägger jag hellre ner på att spela än att lära mig nytt. Det är kanske är kortsiktigt tänkt men det blir lätt så. Det gäller även brädspel där jag har köpt massa fina nya spel som sen bara ligger och samlar damm då jag helt enkelt inte orkar ta till mig ett nytt spel.

    Jag har köpt Svavelvinter och samtliga moduler till det. Jag kommer fortsätta att göra så, jag har varit med på kickstartern för Mutant och kommer att köpa allt ni släpper till det spelet med, såvida det håller samma kvalitet som resten av era produkter. Men kommer jag att spela det? Kanske, men mer troligt är att jag tar era fantastiska produkter och använder mig av bakgrunder och miljöer för att använda BRP-systemet istället. Jag gillar BRP men även system som Rollermaster så jag har spelat andra och tyckt om dem. Men jag gillar detaljer, ert system är nog för indie för min skull, jag uppskattar det på något sorts artistiskt plan men jag vill inte spela det. Så sanningen är nog att det är flera saker som leder till att jag skulle föredra andra regler än de ni publicerar. Jag listar lite ogenomtänkt dessa här:

    1. Tidsbrist, jag orkar inte ens sätta mig in i reglerna.
    2. Jag gillar detaljerade regler med många alternativ, jag gillar grundegenskaper.
    3. Jag tycker det blir för flummigt.

    Med det sagt så tycker jag ni gör ett fantastiskt jobb och jag köper allt ni släpper, utom Morywhale som för mig blev fel, ett introduktionsrollspel för barnen när det kräver mer insats för mig och barnen att lära sig det än att fortsätta med det gamla. Men det gäller nog mer mig än andra kanske!

    Så kontentan är att jag älskar det ni gör och jag hoppas att ni fortsätter på er inslagna väg som för mig innebär fantastiska produkter som inspirerar mig till att spela. Det jag har skrivit här är endast mina egna tankar och funderingar och jag hoppas att de kan vara till hjälp på något sätt.

    Mvh Magnus

    Tomas skriver:

    Awesome, tack för detta grundliga svar! Din röst är precis den vi har mött flera gånger, och har insett kanske är vanligare än vi trott. Jag har verkligen full förståelse för dina argument. Att ta till sig ett nytt regelverk ÄR en tröskel, ingen tvekan om det.
    Jag hoppas att ni ger Morwhayle en chans till, jag spelade just en session med min fru och sexåriga dotter, och det flöt finfint! Just att slippa bokföring och huvudräkning och fokusera på berättelsen tycker jag själv är spelsystemets styrka. Men – om ni föredrar BRP så borde det gå finfint att konvertera äventyren, som ju är traditionellt upplagda (dock utan rälsning).
    Som någon annan nämner i kommentarerna – jag tror på en gyllene medelväg. Det är verkligen vad vi siktar på med Mutant: År Noll. Reglerna i det spelet blir inte BRP, men upplägget är mer klassiskt och regeltermerna mer bekanta än i Svavelvinter och Morwhayle. Ska bli kul att höra vad ni tycker om det! 🙂

    Magnus skriver:

    Bra att mina kommentarer kom till glädje, det var själva syftet. Jag tycker som sagt att ni gör ett fantastiskt jobb. Någon föreslog en pdf till M0 med “hur man spelar med BRP” Det tycker jag vore en utmärkt idé.

    Mvh Magnus

    Magnus skriver:

    En sak till, vi ska nog pröva Morywhale, jag har gett första boken till dottern men hon tycks inte riktigt komma in i den. Jag tänkte ändå köpa spelet innan jul men sen kom ekonomin in och spökade så jag avstod därför. Ska se i februari om jag kan köpa det.

    Mvh Magnus

    Henke skriver:

    Eftersom jag själv är småbarnsförälder (om än inte i samma situation) förstår jag till viss del din tidsbrist, men jag har lite svårt för argumentet att man inte har tid att läsa regler utan hellre stannar med BRP för att man kan det.

    Nu vet jag ju inte hur ni rollspelar, men med Svavelvinters regler så blir det ju många gånger roligare rollspel än med DoD. Ser man t.ex. till magisystemet så är det ju så mycket roligare med ett system som ger handlingsfrihet till spelaren än med uppstaplade besvärjelselistor. Dessutom så tror jag reglerna på sikt skulle ge dig en tidsvinst då det ofta handlar om att snabbspola fram till det som är intressant istället för massa slumpmässiga möten och annat som ligger i vägen för den spännande berättelsen. Risken med BRP som ofta enbart består av grottkräl (eftersom det är vad färdigheter och grundegenskaper främst är anpassat för) är att barnen på lite sikt hellre spelar datorspel som ofta är bättre på att förmedla detta.

    Nu vet jag inte om just Svavelvinter är ett alternativ när ni spelar, men personligen tycker jag om möjligheten att angripa motståndare med hårda ord istället för att slåss och att det därmed finns en verbal lösning istället för blodvite. Även jag kommer från att tidigare spelat BRP, men Svavelvinter är så enkelt, så mycket roligare och jag skulle även vilja påstå mer utvecklande än BRP, så det är helt klart det spelet jag kommer introducera för min egen son när han blir tillräckligt gammal.

    Jag skall givetvis inte tala om för någon annan hur de skall spela, men jag vill ändå ge en knuff och ett tips: Prova reglerna. Om det känns för omfattande så finns det ju även snabbstartsregler man skulle kunna börja med. Jag vill någonstans påstå att det kommer ge er mer.

    Magnus skriver:

    Hej Henke, det är inte endast på grund av tidsbrist men det är en viktig faktor. Som jag också skrev har jag spelat andra system med olika regelsystem som varierar i komplexitet. Men problemet för mig är nog även att jag helt enkelt gillar regler med mycket “stats”. Jag gillar grundegenskaper och färdigheter, jag gillar besvärjelselistor och komplicerade regler som ger en väldig detaljrikedom. Jag sitter och hoppas på en nyutgåva av Rollermaster. Jag tror att jag är en produkt av 80-talet helt enkelt. Så ironiskt nog kanske så skulle jag vara beredd att lägga ner mer tid på ett väldigt komplicerat system en ett som jag uppfattar som för enkelt. Vet inte riktigt om jag förmår att förmedla hur jag menar och att det torde upplevas som paradoxalt för utomstående men så upplever jag det.

    Sen håller jag inte med om att BRP är dåligt för rollspel där ord är viktigare än vapen. Det borde väl rimligen bero på hur man spelar och vart man lägger fokus? Många av rollspelssesionerna med mina barn och även med mina vuxna människor så är det inget blod som flyter och inga grottkräl. Istället så ligger fokus på andra egenskaper. Karisma är en oerhört viktig egenskap när jag spelleder medan styrka är mer sekundärt om något. Att min dotters RP kunde tala flytande dvärgiska hade mycket större betydelse för gårdagens spelomgång då vi spelade Svavelvinterkampanjen än hennes vapenfärdigheter som hon inte ens använde sig av. Ingen drog ett vapen på hela kvällen utan allting involverade sociala färdigheter. Ingen slog på några slumptabeller heller. Jag känner helt enkelt inte igen mitt BRP spel i dag i din beskrivning även om jag känner igen det från när jag var ung och spelade med mina kompisar hemma hos mina föräldrar.

    Angående att barnen tröttnar, mina barn älskar rollspel, får de välja mellan bio, dataspel eller Gröna Lund så väljer de alltid rollspel. Det är helt enkelt de roligaste de vet och jag försöker fostra dem i en icke våldsinriktad BRP modell att spela i. Men jag ska försöka pröva Svavelvinters system.

    Hoppas inte det här upplevs som konfronterande för det är inte meningen, jag ville endast förtydliga mitt sätt att se på saken. 🙂
    Mvh Magnus

    Henke skriver:

    Hej igen,

    Först och främst så upplever jag dig inte alls som konfronterande utan jag förstår nu mer hur du ser på saken och en sak som tidigare kanske inte diskuterats så mycket när det gäller BRP vs. Indie-spelen. Rollpersonernas och settingens detaljrikedom i siffror är absolut något som jag vet att många vill ha (bl.a. vissa av mina vänner) som jag vet gärna lägger tid på att veta t.ex. exakt på vilket sätt vapnet träffade eller vilka modifikationer man får av omständigheter som avstånd, väderlek, tid på dygnet eller dyl. Jag skulle nog snarast säga att det är denna spelstil som är motpol till indiespelen än att det är tidsbrist att lära sig nya regler.

    Menade absolut inte att ni enbart rollspelade konflikter med vapen för det vet jag av egen erfarenhet att man inte behöver göra i BRP. När vi t.ex. spelade Svavelvinter-modulen med DoD-regler så var det väldigt få spelmöten som utmynnade i handgripligheter. Vad jag syftade på är nog att retoriska konflikter jackar in mer naturligt i Svavelvinter som en del i konflikt-flödet där man i BRP mer har dessa som obundna alternativ (att t.ex. använda färdigheter som Muta, Bluffa, Övertala etc).

    Kul hur som helst att dina barn gillar rollspel och att ni har roligt. Det är ju det som räknas!

    Peter skriver:

    Näh men BRP är väl inte upplaggt för grottkräl heller! Det är ju inte direkt d20. Snarare äventyr av varierande slag eftersom det är färdighetsbaserat och ganska generiskt. Det är klart att jag spelade grottkärl med BRP någon gång i forntiden, men det är nog mest en åldersfråga.

    Henke skriver:

    Jo, det är möjligt. Att jag kopplar BRP till grottkräl är nog mest för att det är så jag minns spelmöten med BRP.

    Calle skriver:

    Hej på er och tack för ännu ett trevligt avsnitt!

    I allmänhet gillar jag ert tänkt gällande regler, det var en av de saker som gjorde att jag fick upp ögonen för er och era spel ett par år sedan. Därmed vill jag peppa er att fortsätta med det ni gör – era spel har inspirerat mig att ta mig ur BRP-bubblan och börja utforska nya system som Fate, Burning Wheel eller Apocalypse World.

    Personligen tror jag att många (som skrivits i kommentarerna ovan) är negativt inställda till nya regelsystem på grund av lathet och en ovilja att lägga ner tid på att lära sig ett nytt system. Man tycker helt enkelt inte att det betalar sig att sätta sig in i ett helt nytt tänk och som någon skrev ovan så tar det lång, lång tid innan man lär sig ett system ordentligt. Då känns det enklare att harva vidare med gamla BRP som man ju trots allt kan utan och innan. Jag håller med kommentarerna ovan om att ni bör trycka på fördelarna med det nya systemet. Jag tror också det är bra att satsa på att använda en bas av något hyfsat brett system (som t.ex. ni gjort med Fate) eftersom ni då kan vara säkrare på stabiliteten i regelmotorn. Fem versioner av egensnickrade BRP-varianter (som alla är trasiga på något sätt) är inget jag vill lära mig, då håller jag mig hellre till något gammalt.

    När det gäller OSR tycker jag absolut att det i Sverige verkar vara en rörelse parallell med (och kanske motpol till) Storygames-vågen. Här spelades det ju Drakar och demoner för 30-40 år sedan och inte D&D och OSR är nog för många inte en återgång till något gammalt utan något nytt. För mig känns det faktiskt rätt fräscht att börja lära mig gamla D&D-regler och köra någon halv-brädspels-dungeoncrawl, jag har ju aldrig kunnat eller spelat med D&D-reglerna tidigare.

    Har en fråga angående Kindle förresten. Även jag har nyligen införskaffat en Paperwhite och gillar skarpt att läsa på denna. Därför är jag nyfiken på exakt vilka spel som Nils (var det väl?) har hittat i epub-format. Själv har jag nya Fate (Core, Accelerated etc.), Dungeon World och Durance (av Jason Morningstar) på min lilla platta, men är definitivt nyfiken på mer. De flesta pdf-spel är för fint layoutade för att en konvertering ska fungera bra, det blir bara misch-masch, och pdf-filer fungerar inte överdrivet bra att läsa på en Kindle.

    Hälsningar,
    Calle

    Petter B skriver:

    Jag tycker att det har postats många kloka inlägg i den här tråden. En konkret sak man kan göra för att M0 ska landa bättre hos folk som köper lådan är att förklara varför och på vilket sätt det nya spelsystemet är bättre. Antingen i spelet eller på ett lösblad. Om jag hade tagit en paus från rollspel i 25 år och sedan köpt M0 för att börja spela Mutant igen – en kanske inte helt ovanlig kundsituation – hade jag blivit rätt snopen och kanske irriterad. Ett nytt system blir en tröskel att ta sig över, även om systemet i sig är ett lyft. Det är väl ungefär det som är problemet.

    En annan lösning skulle kunna vara att i PDF-format publicera regler för hur man spelar M0 med BRP-regler. BRP-rollformulär i PDF-format skulle säkert också vara uppskattat. Kanske kan man efter ett tag få åtminstone en del av dem som gillar BRP att gå över till M0:s regler.

    Nils skriver:

    Otroligt kul att så många skriver långa och bra svar här. Det är peppande! Dessutom ger det en massa bra idéer. Tror som flera av er påpekat att det till stor del handlar om hur man kommunicerar och skapar rätt sorts förväntningar. Vi har en del att klura på helt klart men som Tomas påpekar här ovan så betyder det inte att vi ska börja göra BRP-kloner, utan vi kommer fortsätta på vår redan instakade mellanväg i någon form.

    Kosta skriver:

    Som Nisse säger – askul att det ger spå mkt funderingar och kommentarer. Lite löst kring Coriolis (kan ha nämnts i podcasten) – som jag trodde inte var så regelnostalgiskt. Folk är ändå väldigt fästa vid det gamla systemet, dvs de som spelar spelet.
    Vi har prövat ett antal system med olika stil innan vi hamnade vid FATE från 1) V0-Coriolis (som var 2T6+FV baserat med egenskaper i första versionen men T6-pöl baserat a la Burning Wheel i sista versionen), 2) en T20-baserad variant, 3) en Barbarians of Lemuria-variant där koncepten var Karriärer och det fanns 9 handlingar (som antalet Ikoner) a la AW eller tidiga M0 till slutligen 4) en FATE-variant. Den i sin tur har funnits i en FATE 2.0-variant som liknar Bulldogs men nu ett mellanting mellan FATE Core (3.0) och Nova Praxis, med extra byggstenar för det som är Coriolis, med fraktioner, mystiska krafter och (delvis) mörkret-m-s. Allt det för att hittad et som passar bäst till vår vision av Coriolis, men som stödjer klassisk stil (vs karaktärsdriv) och har en hel del “crunch”.
    Sen kommer frågan, blir det en hit – eller (i just Coriolis fall) är folk mer intresserade av Ikonernas Nåd, med “sitt” valda system – än nya regler på vägen 😉

    cheap levitra skriver:

    It’s a relief to find someone who can explain things so well

    Sven Alfonsson skriver:

    Tack för bra podcast!

    Jag tror att regelsystem kan hjälpa eller stjälpa olika spelstilar snarare än settings. Sen är vissa spelstilar ofta förknippade med vissa settings. Jag har tex aldrig gått ner i en grotta för att hitta mig själv utan bara för att banka goblins. problemen uppstår nog när man gillar settingen men tänker sig en annan spelstil än vad regelsystemet uppmuntrar. Tex Achtung Cthulhu hänvisar om jag förstått det rätt till två olika system som man kan använda beroende på spelstil, men jag har ännu inte provspelar om det funkar lika bra med båda.

    Sedan tror jag också att de flesta av oss som är nördigt intresserade och engagerade i rollspel kanske är mer flexibla och nyfikna på nytt än de flesta av våra spelare. Jag upplever själv att spelare i min spelgrupp är skeptiska till nya regelsystem och idéer samtidigt som jag upplever dem som intresserade och engagerade rollspelare i de spel vi redan spelar.

    När jag läste Svavelvinter så var de de bästa regler jag läst. Någonsin. Tyvärr funkade spelat aldrig i min grupp.. När jag läste År noll reglerna så finner jag vissa idéer som är geniala. Innan vi spelade så introducerade jag idéerna gradvis och fräjmade spelat lite annorlunda och mer noggrant än jag brukar. Spelarna väntade sig inte att det skulle vara mutant (jag dolde titeln) och det gick också hem betydligt bättre! Sen vet jag inte om det berodde på spelen eller mina olika introduktioner…

    Tomas skriver:

    Intressant! Kul att du dolde titeln på spelet. 🙂

    Johan Lundström skriver:

    Bästa temat hittills – just att ni har en medvetenhet om att det hänt något med regelsystem och rollspelsteori de senatse 10 åren är ett av säljargumenten gentemot mig. Det finns inte så många egentliga *fel* på BRP – det har en tendens att låta reglerna hamna i bakgrunden och stör inte aktivt, men det är inte *bra* på något egentligen heller. RQ tog BRP så långt det gick – mycket bättre än något av de svenska spelen – men… Den ibland chockerande konservatismen och nostalgin i nördsvängen är en av dess mest ocharmiga sidor. Folk vill ha Star Trek och BRP och remakes hellre än något nytt och bättre.

    FATE är min favorit, men jag kan se vad det är som ni vill göra med M:0 som inte täcks in av det.

    T12 är för övrigt den bästa tärningen. Detta är ett objektivt och odiskutabelt faktum.

    David skriver:

    När kommer nästa avsnitt kan inte vänta längre *Drool*

    Kosta skriver:

    Väldigt, väldigt snart 😉 Nisse sitter och redigerar idag.

    Åka skriver:

    Nu har jag lyssnat ikapp fram till detta avsnitt. Väldigt kul att höra på, och få lite inblick i hur rollspelsvärlden ser ut i Sverige. Genom folk omkring mig (specifikt Ante: http://theomnipotenteye.blogspot.se/) får jag höra en hel del om vissa delar och grenar av vad som rör på sig, men inte mycket om saker på nära håll.

    Själv är jag en sån rollspelare i periferin som aldrig har engagerat mig särskilt aktivt i hobbyn som hobby, utan mera haft det som en social aktivitet. Men jag har glatt gett mig på att spela diverse olika saker, med många eller få eller inga tärningar (fast helst vill jag slippa läsa reglerna själv och lära mig dem genom att se hur folk gör). Så svårt som jag har att fatta dem som ägnar halva spelmötena åt att detaljdiskutera reglerna, har jag ändå svårare att förstå dem som menar att något system skulle vara perfekt eller hugget i sten.

    Men vad ljudet distar! Ni hade nog nån felaktig inställning på ljudupptagningen (verkar vara fixat i nästa avsnitt). Plus att ni pratar i munnen på varann rätt mycket – det är trist. Svårt att höra vad ni säger, och så låter det som om ni inte är intresserade av varandras synpunkter. I verkligheten brukar det ofta vara tvärtom – folk pratar i munnen på varann när de blir engagerade av varandras synpunkter – men det låter illa för den som inte själv deltar.

    Nils skriver:

    Kul att höra kommentarer från lite annat håll!
    Jo ljudet var katastrofalt i det här avsnittet, det blir bättre längre fram. Och vad gäller prata i mun på varandra så tror jag vi har blivit lite bättre på att inte göra det också. Helt proffsiga kommer vi dock nog aldrig bli 🙂

    Antoine skriver:

    It was hard for me to find your articles in google. I found it
    on 19 spot, you have to build a lot of quality backlinks , it will help you to get more visitors.
    I know how to help you, just type in google – k2 seo tricks

    Magnus Johansson skriver:

    Det här är en extremt sen kommentar, men jag kände att jag var tvungen att säga något. Jag har spelat i nästan trettio år vid det här laget och större delen av den tiden har varit med BRP. Jag har dock inga problem med andra regelmotorer eller infallsvinklar på regler. Det jag däremot har STORA problem med är inbyggda tak i reglerna som exempelvis nivåtaket i Svavelvinter. Jag tror att detta är en fråga om spelstil ganska mycket. Eftersom jag förstått att ni har en tendens till att spela ganska korta kampanjer så blir det inget större problem. Själv har jag alltid spelat väldigt långa och öppna kampanjer och vill därför inte ha några fasta slutpunkter eller tak på vart det kan ta vägen. Ett spelsystem med ett inbyggt slut är i det närmaste en deal-breaker för mig och min grupp.

    Det var tanken som dök upp när jag lyssnade på avsnittet och även av det jag läst av era regler.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan