Zonen i Huset


Megakomplex litenTill Mutant: År Noll-boxen kommer det släppas några zonbeskrivningar över stadsområden i Sverige och dessutom har flera till skapats av olika frilansskribenter. Själv har jag inte ägnat mig åt sådant, utan njutit av att läsa det andra skrivit – fram tills nu. Här om veckan fick jag syn på en så klockren bild att jag inte kunde låta blir att inspireras till en ny sorts Ark, eller till och med Zon – lite “over the top”.

I År Noll skapar gruppen en Ark, en hemvist där spelet börjar. I reglerna ges exempel på vad som kan tjäna som Ark – allt från höghus till kryssningsskepp och färjor (vilket är Arken i det speltest vi kört i vår spelgrupp).

Huset eller Megakoplexet ni ser på bilden (vi tackar Ripperdoc och i förlängningen konstnären själv, Jan Urschel för bilden) skulle kunna tjäna som Ark, eller som nämnt ovan Zon. Hela zonen är huset, med bortglömda delar, öppna gigantiska salar eller innergårdar, trappforsar, hissvattenfall, hangarer till före detta trafiksystem och så vidare. Folket i arken kan ha skapat odlingar på balkonger och terasser eller bakom inglasade, halvraserade shoppingarkader.

I År Noll finns det Bossar med olika inriktningar på Arken – som spelargruppen så klart själv väljer. Bossar i Zonen i huset skulle kunna vara Trappväktaren – en kommendantliknande typ, Växthusbossen (ansvarig för de få odlingarna) och någon upptäckar- eller kunskapstörstande typ som menar att det finns ett bättre liv bortom dem 500:e våningen – men för att nå dit måste mutanterna korsa våningar fyllda med zongastar och det stora raset på 225:e där flera våningar saknas. En rebellboss skulle kunna planera för en färd ut ur Huset…

Men att ge sig ut ur huset är så klart tabu, och de gånger mutanterna kan skymta något ur zonsmogen är det bara grå förstörd ödemark – och varför ge sig ut ur Huset där allt som är känt finns – och hoppet om något bättre, längre upp.

En bild kan med andra ord tjäna som inspiration till Zon eller Ark – när ni väl ska starta och vill man gå “over the topp” är Zonen i Huset en variant. Hur ni som grupp än väljer att skapa Zon och Ark så kommer reglerna att stödja ert spel, och metaplotten att fungera.

Kommentarer

    Karl skriver:

    Jeg har hørt litt på podcasten, og lurer litt på hvordan disse zon-sektorene kommer til å bli. Er det Mutant år nolls versjon av eventyr? Mange spill har et eget “format” som eventyrene følger. F.eks er det helt egene krav til hva et eventyr til Ashen Stars eller Trail of Cthulhu skal inneholde.

    Jeg gleder meg til å se den første son-sektoren, og hvordan detteblir gjort i Mutant år Noll.

    Kosta skriver:

    Zonsektorerna är nog det närmaste du kan komma ett skrivet äventyr i Mutant:År Noll som i princip helt bygger på sandlåde-principen (spelet då). Zonsektorerna jobbar på samma sätt, du har en möjlig ingång eller situation, du har några aktörer (SLP), en karta och plats och förslag på händelser som kan ske. Sen så är det bara att kasta in RP i den och se vad som händer. Med andra ord – inget färdigt slut som i klassiksa äventyr och mycket mindre text att sätta sig in i.

    När vi har spelat med zonsektorer har de de facto blivit som små äventyr som SL knutit ihop med den stora metaplotten, men det speglar mer vår grupp än hur en zonsektor ska användas – om det nu ens finns ett “ska”.

    Vi ska nog se till att få upp ett sorts exempel på zonsektor här på bloggen – men för er som är med i Designforumet kan ni redan nu kolla in det.
    Det jag beskriver ovan är ju ingen zonsektor utan mer ett sätt att låta sig inspireras av bilder när spelet ska börja.

    Karl skriver:

    Nå har jeg fått hørt ferdig på podcasten, og hørt dere snakke litt mer om sektorene. Blir veldig spennende å se hvordan de blir.

    Hvordan har dere tenkt dere metaplotet? Dere har snakket litt om det før, og begrepet i seg selv er litt uklart. Slik jeg kjenner ordet, kan det bety to ting. 1. I en kampanje er det ofte et plot som binder eventyrene sammen. Spillernes plot om du vil. Det kan også være et metaplot som ligger bak. F.eks. om Frodo og Sams tur til Mordor er plottet, er krigen ellers metaplotet. De to PCene kjenner ikke til det, slik spillere ikke alltid får se SLs metaplot.

    2. Mange settinger har en tidslinje som beveger seg i utgivelsene. De beste eksemplene er World of Darkness og Shadowrun. I World of Darkness skjedde det masse med ting i settingen, som de som spilte ikke nødvendigvis hadde noe med.

    Jeg synes begge typer meta-plot er ganske verdiløse, ettersom de ikke tilfører spillerne noe. Hva er tanken bak Mutants meta-plot? Er det en kampanje som kommer med boksen?

    Kosta skriver:

    Vår metaplot är i faller M:= den sammanbindande bakgrunden till Mutanterna och de startpremisser som finns i spelet. Det går att spela helt utan den om man vill. Tekniskt sätt så finns det vissa händelser,a rtefakter eller hot i spelet som är kopplade specifikt till metaplotten (men kan åter spelas utan att använda dem till metaplotten).

    Jag vill eg inte gå in mer på mekaniken, då det kan vara spoiligt (kanske?), men det faller inte in i de två grupper du beskriver ovan. Spelet följer det spelarna och deras Ark gör och utsätts för.

    Tomas skriver:

    Som Kosta säger faller metaplotten i M0 inte i någon av de kategorier du nämner (som jag håller med om är problematiska). Metaplotten i M0 är en bakomliggande story, en dold bakgrundshistoria som rollpersonerna kan ägna sig åt i den mån SL och spelarna själva vill.
    Det finns alltså element i spelet (möten, händelser, platser, fynd) som knyter an till metaplotten, och om SL lägger in dessa element i spelet så kommer kampanjen att beröra metaplotten. Metaplotten är helt bunden till RP själva – om RP inte ägnar sig åt den, kommer den heller inte att drivas framåt.
    Den närmaste liknelsen är tv-serier som Arkiv X eller Fringe, där det vissa avsnitt knyter an till huvudstoryn/metaplotten, men andra avsnitt är helt fristående. Se ett avsnitt som ett spelmöte, så hamnar du ganska nära vad vi är ute efter. 🙂

    Kosta skriver:

    Ska väl tillägga att det skrivs några extra metaplotter/ar (?) av frilansare för att kunna utveckla settingen än mer än det som ges i boxen, eller bygga vidare.

    Rickard skriver:

    Här finns ytterligare inspiration till en zonsektor eller Ark. Det är nästan så att man får känslan av att det var planerat att fungera till M:0. http://www.theverge.com/2013/11/4/5063258/ponte-tower-africas-tallest-apartment-filled-garbage-film

    Tomas skriver:

    Intressant!

    Kosta skriver:

    Ett riktigt coolt hus!

    Kosta skriver:

    Ännu ett sätt att se en Ark, från verkligheten. Mycket skrot och material för Skrotbyggare helt klart.

    http://clinic.ripperdoc.net/post/65938988155/architectureofdoom-citarum-river-indonesia

    Via ripperdocs blogg (tackar!)

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan