Designer notes Coriolisregler 2.0: Skapa karaktär


Som vi nämnt tidigare jobbar vi på med reglerna till det nya Coriolis – där vi valt att använda FATE för grundmekaniken. Till en början hade vi väldigt spridd inspiration  från flera olika FATE-varianter: Diaspora, Bulldogs, Starblazer Adventures, Strands of FATE och Dresden files RPG – men ingen av dessa hade nog ensamt en FATE-variant vi var ute efter.

Hel poängen med att välja FATE var att det är lätt anpassbart till de saker vi vill ha med: corioliskänslan, mystiska krafter, fraktionerna, mörkret mellan stjärnorna och rymdskepp (så klart). Nyligen lanserades FATE Core som Kickstarter. För en ynka en dollar kan man få en förhandstitt på en regelpdf. FATE Core har verkligen slimmat ner systemet – något vi har tagit fasta på när man ska skapa karaktärer i det nya Coriolis.

Du skapar din karaktär med ett tiotal enkla steg. Vi tänkte idag gå igenom de fem aspekter man har från början. För er som inte riktigt vet vad en aspekt är så är det ett ord eller en kort fras som beskriver något viktigt om dig. Regeltekniskt använts den för att förbättra färdighetsslag och att vinna ödespoäng.

De fem aspekter du har från början är: ditt koncept, ett problem, din ikon, din bakgrund och ett äventyr.

Konceptet grundar sig på något av de koncept som redan beskrevs i de gamla reglerna men är utbroderat – du är inte bara en Agent utan en Desillusionerad rättskipare i domarsläkten Kurahan, inte Prospektör utan Förhoppningsfull vrakbärgare som väntar på det stora fyndet.

Problemet är någto som komplicerar karaktärens vardag som kan vara antingen något i personligheten: kort stubin, flaskan är min bästa vän, kleptoman, eller något förhållande till en organisation eller familjemedlem: Protegé, Skuld till Syndikatet, Efterlyst av Zenits Hegemoni.

De tre sista aspekterna kan sägas beskriva ens bakgrund och hur man kom i kontakt med de andra i gruppen. Där har vi valt att lyfta fram en ikon, något specifikt i din bakgrund och det första äventyret där det är vikitgt att du väver in en av de andra karaktärerna i aspekten. Ikonaspekten är närmast självförklarande. I bakgrundsaspekten har vi gett förslag på hur man kan väva in sitt hemsystem eller plats (Kua, Dabaran, Sadaal, Coriolis etc.), sin uppväxtmiljö (priviligierad, legofolk, slummare, stationär etc.) eller det faktum att man är en humanit eller semiintelligens (sirb, xinghur, nekatra, skavara etc.).

Sist ut är länken med de andra spelarnas karaktärer i ett äventyr som du var med om. Om en annan karaktär (Yasri) skapade problem för din karaktär kan det exempelvis låta så här: Håller alltid ett extra öga på Yasri.

I nästa design notes tänkte vi ta upp gruppkoncepten – en ny del i karaktärsskapandet som också sammanflätar gruppen.

Kommentarer

    Petter B skriver:

    Intressant! Vad tycker du är fördelen med FATE jämfört med exempelvis Mouse Guard?

    Kosta skriver:

    I ärlighetens namn har jag bara läst halva MG och missat när vi spelade det. Anledningen till val av FATE är att det är lite pulpigt, kan göras krunchigt och har de indie-inslag som jag (vi) gillar med just aspekterna, ödespoängmekaniken och konsekvenser.

    Reglerna ligger närmare trad än MG – tror jag och är det vi vill med Coriolis. Kollar om vår regelguru Tomas har mer att tillägga

    Kosta skriver:

    Fått bra synpunkter av Tomas.

    FATE är ju ett generiskt system, gjort för att användas i olika genrer, och tillåtet att använda under licens. Mouse Guard är ju ett specifikt spel med regler som mycket specifikt stödjer just det spelet, där man spelar möss i en farlig omvärld.
    Visst kan det finnas saker i MG att inspireras av, men vi varken vill eller kan ju använda det systemet rakt av. Det kan vi i princip med FATE – även om vi förstås ska tweaka och lägga till.

    Triarius skriver:

    Låter coolt! Väntar otåligt… 😉

    Kosta skriver:

    Härligt! Vi kommer använda det nya systemet till konventsscenariot Den Tredje Kaptenen på Gothcon.

    Daflum skriver:

    Very nice, får man verkligen se till att testa det på gothcon. Kommer mer regler vara fixade då med? tänker på det här med skeppen och att striderna var lite clunky i det gamla?

    Kosta skriver:

    Rymdstrid finns i ny variant, som du säkert vet:

    https://frialigan.se/2012/designer-notes-coriolisregler-2-0-rymdstrid/

    Vi ska slimma de ytterligare har vi tänkt, så de borde nog finnas då.

    Vi spelar just nu ESF med vår spelgrupp med de nya reglerna, som då modifieras nästan hela tiden.

    Daflum skriver:

    Ja det noterades och låter fint, antar att det är tillåtet att komma med synpunkter ergo gnälla under Gothcon 😉 ? Överlag verkar detta systemet verka betydligt mer genomarbetat om bara alla bitarna passar, sen att den ligger på den lättare regelskalan över tradspel är bara ännu mer ett personligt plus(om det nu är en korrekt analys)

    Kosta skriver:

    Man får alltid gnälla, men man kanske inte får igenom sitt gnäll. Grundmekanik är ju sånt vi inte kommer ändra på – det följer FATE Core.

    Men det vi själv bygger på: Mystiska krafter, Skepp, Initiativcirkeln, Utrustning, Skeppstrid, Mörkret, Fraktionsrykte, Gruppkoncept – är det ju större chans att få synpunkter på.

    Calle skriver:

    Kul att höra lite progress om Coriolis! Karaktärsskapandet låter så här i dess korta form rätt okej – svårt att få en helhetsbild, men det verkar lovande.
    Grymt nyfiken på gruppkoncepten som ni nämner i slutet! Låter som en YPPERLIG idé måste jag säga.

    Kosta skriver:

    Nästa vecka kanske din nyfikenhet stillas lite… 😉

    Olav skriver:

    Innebär det här att ni strukit “instinkterna”, som länkas till i högerspalten?

    (Jag hoppas svaret är JA)

    Kosta skriver:

    Det stämmer – aspekterna har ju lite den funktionen, de funkar ju som drivkrafter då du väljer de efter det du vill göra bra i spelet och kräver användning för att generera ödespoäng.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan