Tärningen är kastad


Det var med viss nervositet jag tryckte på knappen “skicka” i morse och sände ut beta-PDF:en av rollspelet Svavelvinter till alla förbeställare. Nu är det i alla fall gjort, tärningen är kastad!

Vi är mycket nyfikna på era synpunkter. Allmänna kommentarer kan ni lämna här under, men så finns det ju en hel sektion i vårt forum tillägnad spelet – med sektioner specifikt avsedda för diskussioner och frågor kring regler och spelvärld.

Kom nu ihåg att detta är en beta. Det saknas ännu saker som saknas – framförallt ett index, alla sidhänvisningar och vissa kartor. För att hjälpa er att ändå navigera hjälpligt i PDF:en så har den bokmärken, och så är den förstås sökbar. Texten är inte slutkorrad, och det finns gott om skrivfel kvar. Vill ni hjälpa oss att jaga dem – anteckna vad ni hittar i den här tråden på forumet. Fokusera gärna på kapitel 2 till 6 – denna del är mest färdig!

Har du ännu inte förbeställt spelet? Det är inte för sent. Den som förbeställer hos oss framöver får beta-PDF:en hemskickad tämligen omgående. (Även ni som förbokar hos återförsäljare har som sagt rätt till PDF:en, men först när spelet är köpt och betalt – skicka oss kopian på kvittot.)

När kommer då den tryckta boken? Det dröjer ytterligare några veckor. Efter påsk tar vi tag i slutputsen med index och slutkorr, och sen går vi till tryck. Så fort vi har ett datum så hojtar vi till här på bloggen.

Frågor? Sugen på att diskutera Svavelvinter eller något annat av våra spel? Testa nya prototypen av Förbjuden Zon, eller bara köpa en extra Trakorienkarta? Kom förbi konstruktörsrummet på Gothcon, där vi kommer att tillbringa påsken!

Kommentarer

    Mithridates skriver:

    “Alea iacta est” var det en känd man som sade för mycket länge sedan, mycket trevligt att hitta en sådan liten referens här.

    Sitter nu och går igenom den sagda PDF:en ord för ord och jag tror inte jag innan riktigt förstod vad eran tanke med hur Svavelvinter skulle bli förrän nu, jag blir nästan yr av tankarna som dyker upp i mitt huvud över alla möjligheter jag ser. Mina enda kritiska tankar går mot att jag är tveksam på om alla i min spelgrupp klarar av detta nya sätt att rollspela på (för mig och min spelgrupp iallafall, vet inte om det redan finns rollspel som har liknande koncept).

    Berättelser i Kryptan var även oerhört mysig läsning och tillförde bara mer iver av att få utforska Trakorien.

    Tomas skriver:

    Jo, det är ett mastigt spel med en mängd verktyg, subsystem och spelmöjligheter. Förstår att det kan kännas överväldigande och svårt att ta in. Mitt tips är att ta det steg för steg. Det är absolut inget krav att spela på ett helt nytt sätt. Spela som ni alltid har gjort och testa de delar av spelet som känns mest aptitliga. Testa det nya bit för bit – inte allt på en gång.

    Spelet ger ju även stöd för “klassisk” spelstil, alltså gammalt hederligt äventyrande (och vår första modul till spelet kommer också att innehålla ett äventyr i klassisk stil). Spelets grundmekanik är enkel. Skuggspel och profetior kan man vänta med tills man är varm i kläderna och känner sig sugen på att testa.

    Klaatu skriver:

    Sidan 2 i Regelboken: Jag ifrågasätter den tonade plattans existens. Normalt brukar man använda sig av tonade plattor för att göra kontrasten större men i detta fall är det tvärtom, kontrasten blir sämre. Dessutom är tonande plattor över lag väldigt fula grafiska element.

    Sidan 2 i Regelboken: Jag tycker inte det är särskilt snyggt att avstava Ola Wikanders namn på detta vis. Hela namnet borde vara på den undre raden om ni frågar mig.

    Christian skriver:

    Tack för iaktagelserna Klaatu!

    Vi får se hur det blir med den tonade plattan. Ska kolla den på provtrycket. Jag är också lite tveksam till tonade plattor men kan tycka det blir snyggt på rätt ställen. Vi korrar självklart avstavningar innan tryck. Särskillt alla namn ska vi försöka få till. Du får gärna komma med korr på forumet så vi har allt samlat på ett ställe. Då blir det lättare att sammanställa allt senare 🙂

    SID 6.7 skriver:

    Jag (och min spelgrupp) är alldeles för stockkonservativ för att spela med Skuggspelet och story now och allt vad det heter så jag är glad att ligan inte glömt bort oss stofiler utan erbjuder alternativ för oss som vill spela “som vi alltid gjort”

    Makalöst snyggt gjort rollspel. Boken kommer att bli en fröjd för ögonen.

    Tomas skriver:

    Absolut. Det är en bärande tanke med spelet att man ska kunna använda det och spela det på flera olika sätt – karaktärsdrivet Story Now eller mer traditionellt äventyrande – det vi i spelet kallar klassisk stil.

    Alla är välkomna!

    Saker som skuggspel och profetior är frivilliga tillval – de är inget måste för att spela. Och blir man nyfiken på att testa är det ganska enkelt att föra in dem i spelet gradvis.

    Petter B skriver:

    Jag tror att det kommer att behövas ett par lättspelade enkvällsäventyr med traditionell stil om många ska kunna komma in i spelet. Fast det beror nog också på hur kommersiellt spelet ska vara. Känns ju som att det till viss del också är ett indiespel. Både ett problem och en möjlighet i mina ögon.

    Lightshy skriver:

    Har bara skummat igenom än så länge. Men gillar det jag snappat upp än så länge.
    Stämningen är fantastisk! Älskar allt fluff!
    Och ert tänk om nya spelsystemet ska bli intressant att pröva.

    Men…

    Jag skulle vilja se att man snabbare kom till någon form av “Så här börjar du” – förklaring.
    Och sedan bygga på med de mer avancerade bitarna efter det.
    Det tar för lång tid att komma fram till biten med så här gör du din karaktär.
    Som den gamle t20 spelare jag är känns det som att jag alltid vill börja med att skriva en uttänkt karaktär direkt. Och sedan använda mig av den när jag jobbar mig igenom resten av reglerna. Skulle vilja kalla det någon form av “learn by doing”…
    Jag är rädd för att detta är ett väldigt svårt spel för mainstream spelare som mig eller spelare utan lång erfarenhet av olika rollspel.
    Jag har alltid försökt få mer av roll-spelande & karaktärsdriv ur mina medspelare än bara raka regler & tärningsslag. Och jag ser fram emot att pröva detta, men jag undrar hur många fler som nappar på det?

    Hoppas jag inte kommit med för mycket gnäll…

    Med vänlig hälsning

    Lightshy

    Tomas skriver:

    Tack för synpunkter!

    Du har alldeles rätt i att detta är ett spel som inte direkt riktar sig till nybörjare, utan till folk som har ganska god erfarenhet av rollspel.

    Men så värst länge vet jag inte om jag tycker att man får vänta på att få veta hur man sätter igång? Bortser man från introberättelsen kommer avsnittet betitlat just “Att komma igång” på regelsida nummer två? (sid 22).
    Avsnittet om att göra en karaktär kommer sex sidor senare, och har en lathund, ett exempel med ett färdigifyllt karaktärsblad och tolv arketyper – halvfärdiga karaktärer – att välja bland?

    Nog är det ett mastigt spel, men vill man ha en kort startsträcka så går det! 🙂

    Henke skriver:

    Som speltestare skulle jag också vilja kommentera det här inlägget. Jag kan iofs köpa att det vid första anblicken ser regeltungt ut med mycket finesser och tips som omgärdar varje avsnitt. Grunden är dock ganska enkel och i kapitlets inledning har du dessutom en lathund för hur man snabbt tar fram en karaktär.

    Om man som Berättare sedan skaffar sig en hyfsat bra överblick av spelet genom att läsa det ett par gånger så kände iaf jag att det inte var speciellt komplicerat att förklara för spelarna. I min spelgrupp var de flesta gamla BRP-rävar där de flesta köpte mekaniken omgående. Vi hade dessutom med oss en 9-årig son till en av spelarna som aldrig spelat rollspel innan. Han köpte mekaniken utan att blunda.

    Att rollpersonsskapandet i sig börjar först på sidan 30 (räknat från pdf:en) känns inte som något bekymmer i min värld då jag tycker stämningstexterna är en naturlig inledning där läsaren kan hämta inspiration till både spelvärlden och vilken typ av karaktär han/hon vill skapa.

    Petter B skriver:

    Skulle inte den första tröskeln kunna sänkas litegenpm en kortfattad PDF på hemsidan? Typ “Svavelvinter for dummies”. Eller så får man acceptera att det inte är ett spel för nybörjare.

    Nils skriver:

    Det är faktiskt en riktigt bra idé! Regelkärnan är som sagt busenkel så man skulle utan problem kunna summera det viktigaste på bara några sidor.

    Jag som har speltestat Svavelvinter en hel del (jag har alltså inte skrivit något alls på reglerna) kan intyga att det är väldigt enkelt i spel. Vi har i princip bara använt en regelsummering på två sidor och sen använt regelverket som uppslag för specifika förmågor eller regler. Men förstår även att omfånget kan verka överväldigande. Då skulle en enkel snabbstarts pdf kunna hjälpa till. Något att tänka på.

    Tomas skriver:

    Absolut! Bara vi hinner layouta den så tycker jag att vi gör en PDF av den tvåsidiga regelsummeringen som har använts under speltest. Kommer inom kort.

    Tills dess så kommer man faktiskt rätt långt med lathunden på baksidan av karaktärsbladet – där står egentligen allt du behöver veta för att spela!

    Lightshy skriver:

    Jag har som sagt bara skummat igenom betan än. Men detta var vad som slog mig vid första anblicken.
    Kan dock fortfarande tycka att det är mycket text som måste läsas igenom innan man kan börja.
    Jag har inget emot det. Men jag vet av erfarenhet att inte alla tycker så.

    Ett förslag från mig är att bryta upp texten med fler små bilder som passar till regeltexten & som i sin tur också är stämmningshöjande. Då blir det lättare att tugga sig igenom allt.

    Henke & Thomas, Ni har ju säkert varit inblandade i projektet under lång tid & är själva garvade rollspelare. Reglerna snurrar i huvudet på er hela tiden.
    Jag ser detta utifrån en inte så aktivt spelare som har någon enstaka speltillfällen per år & då vill komma igång & spela med en gång. Inte bli indragen i lång skapande process & regelsnack med de andra i spelsällskapet.
    Arketyper & färdigt spelscenario är förvisso en start, men jag tror att alla rollspelare vill skapa sin egen hjälte & kasta honom ut i det stora äventyret…

    Men jag vill också ge er beröm för att ni fått klart projektet & att ni valt att göra er “grej” av det.
    Det är alltid bra med nya idéer!
    Jag är en gammal hund som lärt mig sitta & dessutom gilla det. Så jag ser fram emot att pröva Svavelvinter!

    Lightshy

    Tomas skriver:

    Härligt!

    För den som vill ha kortast möjliga startsträcka så finns spelets grundmekanik sammanfattad på själva karaktärsbladet. Och på sid 30 i reglerna finns en lathund för karaktärsskapandet. Detta är egentligen allt du måste veta för att skapa en karaktär och spela!

    Som nämns här bland kommentarerna så har vi också en lite utförligare tvåsidig regelsammanfattning som vi ska publicera som PDF inom kort.

    Vill man inte använda arketyperna rakt av – och jag tror som du att de flesta vill skapa sina egna karaktärer – så kan kan man “kannibalisera” arketyperna och använda valda delar som inspiration, exempelvis när man formulerar sina erfarenheter och sitt öde.

    Jag inser att spelet kan kännas mastigt (särskild som PDF) och att det är mycket text. Det kan vara ett krävande spel (men också belönande!) – särskilt om man kopplar på alla subsystem.
    Men det är faktiskt väldigt lite som du måste läsa för att spela. Det mesta av regeltexten handlar om hur du använder regler i spel för bästa effekt, inte regler i sig.

    Detta kanske kan förtydligas mer i stycket “Att komma igång” på sid 22.

    Kapitlet “spelets grunder” handlar till exempel om spelets möjliga premisser – till skillnad från många andra rollspel förutsätter inte Svavelvinter att ni ska spela klassiska äventyrare (även om man absolut kan göra det!). Denna text är alltså inte regler per se, men ändå viktigt att ha med tidigt i boken. Men vill man bara tuta och köra så måste man inte läsa detta – det går fint att hoppa över det och återkomma senare. 🙂

    Peter skriver:

    “Som nämns här bland kommentarerna så har vi också en lite utförligare tvåsidig regelsammanfattning som vi ska publicera som PDF inom kort.”

    Det här tror jag är väldigt smart 🙂 Men sedan håller jag även med om att det SKALL vara ett mastigt spel. På sätt och vis avspeglar de ju böckerna – det är ingenting man sätter i sig med ett glas cola som snabbmat, utan en rejäl maraton-sjurätters som kräver både digestive och kaffe med kakor efteråt, så att matsmältningen kommer igång.

    Petter B skriver:

    Har inte mer än skummat ännu, men kan ändå säga att första intrycket, inte minst grafiskt, är toppklass! Jag såg ett par korrfel och någon osmidig formulering, men också mycket välstrukturerat och genomtänkt. Återkommer om det.

    Lightshy skriver:

    Pdf’n låter som en jättebra ide!
    Och visst ska spelet vara mastigt & ge möjligheter att få ut så mycket av spelupplevelsen som möjligt.
    Men det får inte heller skrämma bort spelare från att pröva det!
    Då är jag rädd för att det inte håller i längden 🙁

    Lightshy

    Adrian skriver:

    PDF’en var en lysande idé och en stor tröst under det lidande som väntandet på boken innebär, trots att jag har lätt blir trött av att läsa stora mängder text på en skärm. Måste säga att jag blev väldigt glad när jag upptäckte att Arhems sista dagar (som jag spelade under Tomas på Sydcon och blev mycket förtjust i) kom med som exempeläventyr – det var just vad jag hoppats på. Om allt går väl ska jag köra ett litet test under påskhelgen. Tusen tack, fria ligan: Otroligt nöjd än så länge, hoppas det blir en framgångssaga för er, det har ni förtjänat.

    Magnus Edlund skriver:

    SÅ JÄVLA ENASTÅENDE BRA! Kärleken jag känner just nu. Horndemonen! Typsnittet! Bilderna!

    Jag fattar dock inte riktigt innehållsförteckningen. Vad betyder de olika siffrorna som hänger kring bilderna?

    Petter B skriver:

    Ja. Jag håller med om både det första och det andra.

    Tomas skriver:

    Härligt! 🙂

    De övre siffrorna vid bilderna i innehållsförteckningen är kapitelnummer, de undre är sidnummer. Kanske borde förtydligas…

    Rickard skriver:

    Det har gått ett par veckor sedan tärningen kastades och nu sitter jag som på nålar och funderar på när jag får hålla en fysisk bok i handen. Finns det någon indikation på när det skulle ske? Pratar vi dagar, veckor eller månader?

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan