Flitens lampa…


…lyser i Ligans stuga. Det syns kanske inte så mycket utåt, men det händer saker på alla håll och kanter:
  • Våra första PoD-tryck med Coriolismoduler, två äventyr tätt följda av en kampanjmodul, är så gott som klara. Det första äventyret går till provtryck i veckan. Nära nu!
  • Arbetet med rollspelet Svavelvinter är inne på målrakan. De sista texterna finslipas och Christian har satt den grundläggande layouten. Dock återstår lite speltest samt en hel del illustrationer.
  • Rollspelet Morwhayle får allt tydligare konturer. Vi hade ett mycket givande möte med Peter Bergting i förra veckan, över kinakrubb på Tung Fat i Alvik. Mums!
  • C2, vårt arbetsnamn för Coriolis nya regelverk, växer långsamt fram. Det lösa skelettet av idéer kläs bit för bit in i regeltext.
  • Emissarien som försvann (Ikonernas Nåd del 1) utökas med mer kampanjmaterial om Coriolis och planeten Kua samt fördjupning av scenariot.
  • Och slutligen – jag kan inte låta bli att visa upp en miljöbild till ett rollspelsprojekt som ligger en bra bit längre fram. Bilden är signerad Reine Rosenberg.

Kommentarer

    alrusul min xene skriver:

    Jag har en mycket relevant fråga: Hur var Tung Fat i Alvik? Jag är nämligen uppväxt i krokarna men av någon anledning så gick jag aldrig dit. Har sett när man passerat med tunnelbanan ibland att stället ligger kvar. 🙂

    I övrigt måste jag säga att det är jättekul att arbetet flyter på och ser fram emot kommande produkter. Roligt med ett nytt rollspelsprojekt som av bilden att döma verkar utspela sig i Stockholm efter katastrofen = en favoritsetting för min del.

    Tomas skriver:

    Utan att vara en kännare skulle jag säga att Tung Fat kändes som ett Kinaställe av klassiskt snitt, men med mat klart över genomsnittet. Väl värt ett besök!

    Du verkar ha samma favoritsetting som jag. 🙂 Mer info om det projektet blir det framöver…

    Daflum skriver:

    Gah låt det närma sig nu, kommer äventyren vara kompitabla till det nya regelsystemet? apropå det kommer vi få se det nya regelsystemet innan jul?

    Är det extra kampanjmaterialet till ESF det som fanns i fenix om kua?

    Ser fram emot grejer.

    Nils skriver:

    @Daflum

    Det kommer bland annat vara en expanderad del av Fenixartikeln (med mer och djupare kampanjmaterial) men även den del helt nytt material som vi expanderar kampanjdelen mer för att göra den ännu matigare.

    Angående äventyren så är de skrivna till de nuvarande regelverket men eftersom vi designar C2 med målet att det ska vara bakåtkompatibelt kommer de att fungera precis lika bra med de uppdaterade reglerna.

    (om det blir en dubbelpost här är det för att wordpress krånglar)

    Klaatu skriver:

    Varför C2? Är ni missnöjda med de nuvarande reglerna? Varför var inte C2 reglerna med i C1? Varför måste reglerna som man just lärt sig bemästra bytas ut? Fy tusan. Det borde vara lag på att man inte får byta regler på ett rollpel förrän 1 monsterbok, 3 världsböcker, 1 jättekampanj (i minst 3 delar) och 10 mindre äventyr har publicerats. Fri Ligan borde inte försöka fixa något som inte är trasigt.

    Tomas skriver:

    Mer info om C2 finns i äldre bloggposter, till exempel denna.

    Vår avsikt är förstås inte att krångla till saker, tvärtom! Men vi har upplevt att det finns ganska många önskemål där ute om en översyn och komplettering av Coriolis regelverk.

    Om du hellre vill fortsätta spela med reglerna i Coriolis grundbok även i framtiden så går det alldeles utmärkt. De båda systemet är kompatibla exempelvis vad gäller FV, och framtida moduler kommer gå att spela med båda.

    Klaatu skriver:

    Det var inte så många på den gamla tråden som var direkt jättepositiva till Coriolis regeländringar. Jag tror tyvärr att Fria Ligan har låtit sig luras av en liten men väldigt högljudd grupp individer som vill ha C2. Egentligen har jag väl inget emot att C2 skapas förutom att det tar en hiskelig massa tid från andra projekt som jag 1000 ggr hellre vill se.

    Daflum skriver:

    Jag ser vad du kommer från Klaatu och som DoD-fan själv förstår jag din irritation över när man ändrar reglerna 5 gånger vartannat år. Saken här är att det gamla regelsystemet har stora hål i det, framför allt rymdskeppsdelen, där det i princip är väldigt löst sammansatt och där du i princip får gissa en massa när du skall skapa ett skepp, rymdstrid är också i princip “ospelbart” och onödigt krångel där jag själv personligen inte förstår hur det skall gå till om det är mer än två rymdskepp som möter varandra. Sen finns det även massa i allmän strid och liknande som också behöver fixas för att det skall bli bättre flyt.

    Ibland kan det vara små majoriteter som hävdar saker men denna gången tror jag ändå starkt på en regelförändring men just då bara 1 och inte 5. Nu hoppas jag bara att allting är lättförstått och relativt enkelt.

    Coffinshaker skriver:

    Ja ett enkelt och snabbt system som öppnar för mer dynamiks och mångbottnade stilar är vad Coriolis behöver!

    Hälsar Coffin från ett varmt Andalusien

    Kosta skriver:

    @Klaatu

    Tror som du att det är en grupp individer som hejar på ändringen till C2. Sen är det nog en hel del som tycker det funkar och spelar Coriolis med nuvarande regler och hursreglar där det buggar. Men om man kollar på exempelvis rymdstridsreglerna verkar det som ingen ens spelar rymdstrider för det går inte – vilket känns helt fel i ett sf-rollspel.

    I tråden där folk klagar på reglerna är det också många som säkert inte ens spelar Coriolis – jag vet en iaf :P.

    daflum skriver:

    Kan göra ett enkelt test, skapa tre rymdskepp och kör en upptäckt och strid med dessa utan att husregla, eller om man gör det räkna för varje gång du använder en husregel. Än en gång det viktigaste är rymdskeppskapitlet och att det skall finnas med hur man gör ett skepp steg för steg.

    D-man skriver:

    Ah, den där stämningsbilden gör mig väldigt nyfiken! Men om ni ska ha spel i Stockholm efter-katastrofen, förväntar jag mig muterade djur. Svenska rollspel efter-katastrofen är liksom inte samma sak om där inte finns en ekorre med golfklubba i näven eller två muterade hundar som gör en drive-by med cykel och bakladdat gevär.

    Kosta skriver:

    @D-man
    Låter det inte lite som M-UA? 😉

    Tomas skriver:

    De muterade djuren är en underbar del av MUA och gamla Mutant och kommer för alltid att ha en särskild plats i hjärtat. Men med År Noll siktar vi på något annat. Vi kan inte göra MUA bättre än vad Järnringen gjorde, det vore korkat att försöka. Vi vill göra något annorlunda, besläktat förstås, men med en annan stil och annan ton. Något eget. Exakt vad detta är har inte avgjorts än – men det saknas inte idéer och skaparlust 🙂

    D-man skriver:

    @Kosta, Tomas: Okej, låt oss mötas på halva vägen – inga muterade djur i originalreglerna, men ett tillägg som pdf där man kan spela vildsvin med mohikan-frilla. Deal? 😉

    Även om jag (delvis) skojar, låter det hela mycket spännande. Det ska bli kul att se hur ni tolkar livet efter katastrofen med År Noll!

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan