Fria Ligan ger ut Legenden om Morwhayle – rollspelet


Peter Bergting är ett känt namn för de flesta som har vistats i närheten av en rollspels- , bok-eller seriehylla de senaste femton åren. Landets kanske främste fantasyillustratör har -förutom att illustrera ett otal rollspelsböcker – ritat och författat den internationellt hylladeserien The Portent och gjort bokomslag till bland annat Harry Potter, Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio.

I juni debuterade han som författare med ”Legenden om Morwhayle: Häxmästaren” på Semic Förlag och det var i samband med det som vi på Fria Ligan fick upp ögonen för Peters världsbygge. Efter ett lyckat första möte på Ligans stamkrog på söder började det smidas planer på ett enkelt och nybörjarvänligt rollspel som utspelar sig i samma värld som boken. Och sedan dess har det rullat på.

Nu står det klart att vi i Fria Ligan kommer att ge ut Legenden om Morwhayle – rollspelet under 2012. Det är fortfarande ett tidigt skede i processen så format och omfattning är inte satt ännu, men vi siktar på att koordinera släppet med utgivningen av del två i den planerade boktrilogin.

Vi kommer naturligtvis att fortlöpande rapportera om arbetet under resans gång här på bloggen!

Kommentarer

    Zapp skriver:

    All respekt för Morwhayle, men bara Svavelvinter eller Coriolis ensamt är fullt tillräckligt fokus för en så liten organisation som er.

    Jag hade helst sett att Fria Ligan valde ett (1) spel och fokuserade uteslutande på det i typ 18 månader, innan ni alls funderade på att göra något annat.

    För att spel ska slå behövs ju rejäl produktsupport. Vi pratar ett halvdussin supplement minimum: en kampanjbok, en spelarbok, en “tilläggs”-bok (som handlar om monster, rymdskepp e. dyl.) och framför allt en rejäl äventyrstrilogi.

    Först därefter kommer spelet ifråga ha minimalt med egen lyftkraft, så att man kan göra om samma sak för nästa projekt. Inte så man kan lämna spelet vind för våg, men så det kanske räcker med en modul om året för att spelet ska kännas “levande”.

    Hmm…

    Kosta skriver:

    En klart vettig åsikt med support.

    Vad kan jag säga, man ska ha kul också på vägen och att byta runt lite i det man skriver skadar inte. Men i nuläget är det väl så att de som skriver på Coriolis (jag, Nisse och ett gäng frilansare) bara skriver på Coriolis. De som skriver på SV är likaså dedikerade till det.

    Tanken med att göra SV till det spel det är – är att det funkar som indiespel och inte behöver en massa support i form av moduler. När det är färdigt är det färdigt (jag förenklar men du förstår geisten av det).

    De preliminära tankarna med Morwhayle är också att det ska va självgenererande – ett nybörjarrollspel som stimulerar till att berätta.

    Så den stora supportdelen till äventyr och setting ligger på Coriolis. Och i slutändan är det som styr utgivning el inte, ekonomi och fansupport, inte hur mkt som blir skrivet (säger jag som har lätt att få urmig textmassor 😉 ).

    Kosta skriver:

    Glömde tillägga att idén till att göra rollspelet Morwhayle föddes innan vi visste att JFAB skulle lägga ner och att vi skulle få äran att göra Svavelvinter (till skillnad mot hur det är formulerat i blogginlägget – ser jag nu).

    Tomas skriver:

    Zapp påpekar en risk som absolut är reell, och som vi är mycket medvetna om.
    Zapp är en klok person vars åsikter jag har den största respekt för, men jag delar inte riktigt hans syn på vilken produktsupport ett rollspel behöver för att “slå” – vad det nu betyder i rollspelssammanhang 🙂
    Kikar man på indiesvängen så finns där många spel som väl måste sägas ha slagit trots mycket modest support i form av nya produkter, Apocalypse World och Mouse Guard är två bra exempel. Det är spel som helt enkelt inte behöver långa äventyrstrilogier, eftersom de bygger på att man i stor utsträckning skapar sin egen berättelse med hjälp av de verktyg som spelet ger.
    Nu är varken Svavelvinter eller Morwhayle tänkta som renodlade indiespel, men de bygger båda på idén att allt du behöver för att spela egentligen är grundspelet. Svavelvinter innehåller gediget stöd för Story Now. Med Morwhayle är vår tanke att spelet ska innehålla ett rejält antal korta, koncisa scenarion (och metoder för att skapa egna scenarion baserade på RP själva), det ska räcka att ha grundlådan/boken för många timmars kul spel med minimal förberedelsetid.
    Med det inte sagt att dessa spel inte ska få produktsupport. De ska absolut få det, men snarare i en hyfsat snabb ström mindre produkter och artiklar som scenarion, äventyrsplatser och kampanjuppslag än tjocka mastodontkampanjer (Svavelvinter har ju redan sin mastodontkampanj, och grundboken kommer att innehålla en grundlig genomgång om hur konfluxkampanjen kan spelas med detta spel, med mer fokus på storpolitik, story och intrig).
    Så ser våra planer ut nu i alla fall.

    Tack för all uppmuntran vi har fått, vi är rejält taggade att göra verklighet av alla våra planer nu!

    Peter skriver:

    FL har även fullt stöd av The Bergting, som inte bara genererar textmassor som andra trollar, han gör även en massa artwork och support alldeles gratis bara för att han gillar det. Jag skulle lätt kunna pressa ur mig äventyr och moduler på egen hand men låter FL styra det här skeppet och bidrar med det de vill.

    Kosta skriver:

    @Tomas
    Du säger det bättre än jag 🙂

    @Peter
    Vi räknar så klart med hjälp men ser även fram emot att skriva en hel del. Det kommer bli asbra!

    @Alla andra
    Antar att det är oväsentligt vad vi skriver här – allt kommer visa sig när vi verkligen levererar 🙂

    Tomas skriver:

    Samarbetet med två så engagerade och rollspelsmeriterade författare som Peter Bergting och Erik Granström är en enorm tillgång. Att beskriva och utveckla de båda världarna är bara till del Fria Ligans uppgift, huvudansvaret vilar hos författarna själva.

    Och Kosta har förstås alldeles rätt – vad vi säger nu är oviktigt, vi kan bara bevisa oss genom att leverera.

    Calle skriver:

    En mycket god nyhet. Morwhayle är en spännande värld som jag gärna skulle rollspela i. Att dessutom rollspelsskapandet sker hos Fria Ligan med Peter Bergting som närvarande medskapare, det låter ju toppen. Lycka till!

    coffinshaker skriver:

    Hej tycker att det här verkar jätte spännande. Min fråga är den här produkten riktad till den yngre publiken? Det skulle behövas ett spel som fångar upp nästa generation som redan vid ungdomsgårdar (de som finns kvar) får kontakt med hobbyn. Vad jag har förstått skulle den här världen lämpa sig bättre än Tredje Horisonten eller Tarkorien, eller vad säger ni?

    Nils skriver:

    @coffinshaker

    Det stämmer bra att Morwhayle kommer att fokusera på nybörjare och en yngre publik. Tanken är att göra det som en inkörsport in i hobbyn. På många sätt kan man se det som raka motsatsen till Svavelvinter som på sätt och vis är ett spel av veteraner för veteraner. Med det sagt så är målsättningen att göra ett spel som även de som varit med ett tag kan ha kul med.

    Tomas skriver:

    Det är absolut tänkt att bli ett nybörjarspel. Ett spel med enkla men givande regler och minimal startsträcka, kopplat till en spännande spelvärld rikligt illustrerad av herr Bergting själv. Kika gärna på hans pressmeddelande, nu en bit ner på http://www.bergting.com/.

    coffinshaker skriver:

    Vad spännande, hoppas allt går riktigt riktigt bra. Vi behöver lite nytt blod i hobbyn.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan