Coriolisregler 2.0


Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. Som Kosta redan läckte på forumet häromdagen så gör Fria Ligan en kovändning. Efter att ha lyssnat på era synpunkter och fört egna diskussioner har vi beslutat att göra en omfattande revidering av Coriolis hela regelsystem, och det redan nu.

Vi kommer att ge ut ett regelkompendium som ger spelet ett helt nytt och komplett regelverk. Kompendiet ersätter inte Coriolis regelbok, eftersom det inte kommer att innehålla någon information om Tredje Horisonten. Det blir en kompakt bok med totalt fokus på regler.

Vi kan inte i nuläget säga exakt när regelkompendiet kommer ut, men arbetet påbörjas omedelbart. Planen är att göra kompendiet tillgängligt som en gratis PDF – men eftersom sidantalet ändå blir betydande (en uppskattning är cirka 50 sidor) så kommer vi även att ge ut det som en print on demand-bok.

Hur kommer då det nya regelsystemet att se ut och vad kommer det att innehålla? Vi vill gärna ha önskemål och synpunkter från er, och har startat en forumtråd för ändåmålet. Men vi har massor av egna idéer också. Ett axplock:

*En ny regelmotor. Sannolikt kommer tärningar att rullas och framgång mätas på ett nytt sätt. Vi vill bevara en del av känslan i Coriolis grundregler, men skapa ett mer snabbspelat och mer cinematiskt system.

*Kompatibilitet. Existerande produkter, SLP och RP ska kunna användas i det nya systemet med ingen, eller mycket lite, konvertering. Det betyder att vi vill behålla den existerande skalan för FV, att För- och Nackdelar består (men fungerar annorlunda), och att vapendata inte ändras.

*Gruppkoncept. Det nya regelverket utgår från att rollpersonerna är besättning på ett frihandlarskepp. Spelarna skapar skeppet tillsammans när de gör sina rollpersoner. Vissa regelelement kommer att utgå från skeppet och besättningen i stället för enskilda RP. Att spela frihandlare är dock inget tvång.

*Strid & rymdstrid. Stridsreglerna kommer att strömlinjeformas för att få ett rappare och mer dramatiskt spel, men utan att taktiska val försvinner. Även rymdstridsreglerna kommer att förändras i grunden.

Vad vill du se i de nya reglerna? Tyck till här!

Kommentarer

    Guendolin skriver:

    Jag ställer mig skeptisk till detta. En av de grejer som gjorde Mutant till ett så bra spel ( i mina ögon) var att de höll sig till sina regler till slutet. En liten revision som mer fyllde i luckor än att verkligen ändra på något. Men jag får väll vänta tills kompendiet verkligen är släppt innan jag ropar till.

    Tomas skriver:

    Håller med om att ideliga regelrevisioner inte är bra för ett rollspel. Det är inte heller vad vi tänker oss, vi hoppas absolut att detta blir första och sista gången.
    Vi är också måna om att göra revisionen så smidig och smärtfri som möjligt – både genom att göra allt existerande material kompatibelt, och genom att fråga er om vad ni vill och inte vill ha.

    Zapp skriver:

    @Guendolin: Jag förstår också vad du menar, men i det här fallet är situationen rätt speciell, med ett byte av förlag såpass tidigt i ett spels historia (och nu menar jag “tidigt” mätt i antalet supplement som släppts).

    Hade reglerna i befintligt skick överhuvudtaget gått att använda så hade nog jag varit skeptisk också. Men nu är de inkompletta, bestraffar icke-optande av rollpersoner och har grava balansproblem. Så jag välkomnar initiativet.

    coffinshaker skriver:

    Jag får faktiskt säga att jag tycker det är bra, framförallt stridssystemet som aldrig riktigt ville falla in i bakgrunden. Skall komma med mer intelligenta regelkommentarer senare.

    Anton skriver:

    När kommer de nya reglerna komma ut? Läste någonstans att de skulle komma innan ESF men när är det?
    Ni behöver inte svara något exakt om ni inte vill men ni kan väl i alla säga om det kommer ske inom 2011?

    Tomas skriver:

    Ambitionen är absolut att det ska ske före årets slut.
    Det är dock inget löfte – vi vill speltesta ordentligt och undvika så många buggar vi bara kan.
    När tiden är mogen kommer vi att erbjuda externa betatest.

    Olav/boningen skriver:

    Kul!
    Jag tycker att det är sunt och roligt att ni tar steget och gör Coriolis till ert genom att ändra sånt som ni inte är nöjda med.

    Min enda farhåga är att det kommer bli svårt att både ha fullständig bakåtkompatibilitet och meningsfulla förändringar. Ser fram emot slutresultatet.

    Kosta skriver:

    Well, det är sant – men det ända vi vill göra enkelt för oss är att försöka behålla FV-skalan och svårighetsgrader. Vi kommer antagligen att rationalisera/ändra i färdigheter, F/N få helt annan mekanik och stridssystemet och skepps/rymdstrid görs om. Sen lägger vi nog på saker (om vi hinner) som handelsregler, mörkret och fraktionstillhörighet/regler.

    Tomas skriver:

    Olav, du har rätt i att det är en potentiell fallgrop – men just nu ser jag det som en kreativ utmaning 🙂
    Om vi kommer fram till att vi inte kan skapa det regelverk vi vill med bibehållen kompatibilitet så kommer vi att skippa kompatibiliteten. Definitivt. Men där är vi inte än.

Kommentarer avstängda

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan