Spindelkungen Förlag

Vi lever i rollspelens gyllene guldålder. Kanske inte vad gäller antalet spelare, men aldrig tidigare har det producerats så många – och så bra- rollspel som det görs i Sverige idag. Digitala lösningar i form av layoutprogram och print-on-demand har öppnat dörren för en våg av små, nischade och välgjorda rollspel – ofta skrivna och producerade av en och samma person. Men hur når man ut till en publik om man gör spel på sin fritid? Hur får man distribution till landets spelaffärer? Spindelkungen Förlag hjälper oberoende spelskapare att nå ut med sina spel.

Våra spel

Rotsystem

Ett cyberpunkrollspel i en värld efter apokalypsen kommer i form av Grönskan. Av Mikael Bergström.

Svärd & Svartkonst

Ett klassiskt fantasyrollspel enligt den gamla skolan. Av Terje Nordin och Mattias Närvä.

The Fog of War

Ett rollspel om krig, och vad det gör med människorna som utkämpar det. Ett rollspel på engelska av Måns Broman.

Om Spindelkungen

Spindelkungen Förlag bildades för att främja små, konstruktörsägda rollspel. Det är ett varumärke som drivs av Fria Ligan AB, och använder moderbolagets existerande nätverk i form av distribution och marknadsföring med syftet att få ut små spel i butikshyllorna. Spelen vi ger ut är helt och hållet ägda av konstruktörerna själva. Det är deras hårda arbete och oändliga fantasi som skapat dem. Spindelkungens långa armar ser till att spelen får en arena att möta en större publik.

Bli utgiven

Spindelkungen Förlag ger ut rollspel som vi tycker förtjänar att läsas och spelas av så många som möjligt. Att skriva och ge ut sitt eget rollspel kan ofta vara en svår och otacksam uppgift. Hur får man distribution, vilket pris ska man sätta? Vi kan hjälpa dig med detta. Om du har skrivit ett rollspel, eller är på god väg att skriva färdigt ett – kontakta oss på info snabela frialigan punkt se så tar vi en diskussion där.

FAQ

Vad är skillnaden mellan Spindelkungen Förlag och Fria Ligan?
Spindelkungen är det namn med vilket vi ger ut andras rollspel. Fria Ligan är huvudförlaget och där skapar vi våra egna spel.

Vad är vitsen med hela grejen egentligen, kan inte vem som helst trycka upp och ge ut sitt eget rollspel?
Jo det kan man! Och många klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Tanken med Spindelkungen Förlag är helt enkelt att göra processen lite lättare genom att hjälpa till med administration, distribution och införsäljning.

Om man köper ett Spindelkungen-spel via er butik, var går pengarna?
Pengarna går helt och hållet till upphovsmannen. Om vi har betalat trycket, drar vi av kostnaden för det från inkomsterna, men det rör sig om några hundralappar totalt.

Var trycker ni spelen?
Vi trycker upp alla Spindelkungen-spel via Publit. De håller bra kvalitet och har en toppenbra kundservice.

Varför heter det Spindelkungen Förlag?
Det lät coolt. Och så ser vi det som en liten hyllning till forna tiders rollspel – och Anders Fagers klassiska äventyr till Drakar och Demoner.


Rotsystem

Naturen är inte god.
Naturen är inte och har aldrig varit i balans. Naturen är karg och hård. Äta eller ätas. Den enda balansen är terrorbalansen. I Rotsystem kombineras retro­cyberpunk och grön post­apokalyps. Civilisationen har fallit och mänskligheten lever i gigantiska arko­logier utan kontakt med omvärlden.
Utanför härskar Grönskan, ett nätverk av växter som kommunicerar via radio­telepati. Den stör ut alla andra radiosignaler.
Inga trådlösa nätverk, inga satelliter, inga mobiltelefoner, ingen GPS.
I den skandinaviska arkologin ”Stad ett” kämpar mega­korpora­tioner om makten över de krympande resurserna.
Världen har gått från paradis till dystopi på bara några årtionden, och bland de lägre klasserna bubblar missnöjet. Det är en ny, hård tid.
Välkommen.

I Rotsystem är rollpersonerna frilansande problemlösare som anlitas av megaföretag eller andra som behöver lösa problem utan att vilja använda sina egna resurser. Uppdragen kan vara av alla möjliga slag, till exempel inbrott, datastöld, lönnmord, livvaktsuppdrag, kidnappningar, fritagningar, brottsutredningar eller farliga expeditioner ut i världen utanför arkologins skyddande väggar.

  • En intressant och djup spelvärld som kombinerar det bästa från retrocyberpunk och grön postapokalyps.
  • Ett snabbt och enkelt regelsystem, som är lätt att lära sig.
  • Ett fantasieggande system för att skapa rollpersoner, som ger dig en färdig rollperson med bakgrund och utrustning på under en halvtimme.
  • Vackra illustrationer som levandegör och skapar inlevelse.
  • Ett gediget spelledarkapitel som ger inspiration och tekniker för uppdragskonstruktion.

Ett postapokalyptiskt rollspel i en skandinavisk cyberpunkmiljö.

Författare: Mikael Bergström.

WebbUrverk Spel

Status: Ute nu!

Sidor: 300 (svartvit med färgsidor)

Pris: 248 kr


Svärd & Svartkonst

Ni skjuter upp den tunga järnporten och blickar in i en väldig sal. Det mesta är höljt i dunkel. I facklornas sken kan ni urskilja ett schackrutigt golv. Mitt i salen står en krokodilhövdad staty. Plötsligt flammar avgudabildens ögon upp av grön eld. En dånande röst hörs från stenstoden. “Vem vågar störa min vila?” Vad gör ni?

Djupt under jorden ligger dunkla salar i väntan på att bli utforskade. I de otämjda ödemarkerna ruvar hemsökta gravvalv på sina hemligheter. Har du modet att utmana de fasansfulla bestar som lurar i mörkret? Har du listen som krävs för undgå de dödliga fällorna? Är du redo att axla manteln som en äventyrare? Då är Svärd & Svartkonst din chans att vinna guld och ära. Men tag dig i akt; du kan lika gärna gå en ond, bråd död till mötes.

Svärd & Svartkonst är ett regellätt old school-rollspel. Det är influerat av tidiga utgåvor av världens första fantasyrollspel och den spelstil som var vanlig under 70-talet.Äventyren är öppna och platsbaserade. De utmanar spelarnas förmåga till riskbedömning, kreativitet och problemlösning. Äventyrarna är lycksökare och vagabonder som förlitar sig lika mycket på list och påhittighet som på sina vapen och besvärjelser. Med smarta beslut kan vem som helst nå framgång men ett enda misstag kan leda till en snabb död.

Svärd & Svartkonsts tyngdpunkt ligger på sword and sorcery, weird tales och science fantasy. De främsta inspirationskällorna är Robert E Howards Conan, H P Lovecrafts Cthulhu-mytologi, Clark Ashton Smiths Hyperborea och Zothique, Edgar Rice Burroughs Barsoom och Jack Vances Den Döende Jorden.

Ett klassiskt fantasyrollspel enligt den gamla skolan.

Författare: Terje Nordin och Mattias Närvä.

WebbSpelets webbsida.

Status: Ute nu!


Kutulu

Krutröken från första världskriget har nyss lagt sig. På ytan verkar civilisationen ha återerövrat och rentav vunnit mark, men under den tunna fernissan av ordning och lagbunden natur dväljs mysterier bortom människans fattningsförmåga. Mentalsjukhus fylls av människor som kommit för nära sanningar de inte var redo för. Efter att en märklig teaterpjäs satts upp i centrala London plågas alla konstnärer i staden av märkliga drömmar om fjärran Carcosa. Uråldriga väsen vrider sig i mörkret bortom stjärnorna.

Kutulu är ett mysteriefokuserat regelsystem för lovecraftskt rollspel i 1920- och 30-tal. Det är ämnat som ett alternativ till existerande spel i samma genre.

  • Fokusera på mysteriet. Kutulus regelsystem lägger vikt vid undersökande, ledtrådar och pusslande.
  • Använd hjärnan. I Kutulu är det din intelligens, inte ditt tärningsslag, som löser mysteriet.
  • Upplev det tilltagande vansinnet. Kutulus unika system för galenskap bygger på litterära tekniker.
  • Spela klassiska äventyr och kampanjer. Det är väldigt lätt att anpassa undersökande och mysteriefokuserade scenarier till Kutulus enkla regelsystem.

 

Författare: Mikael Bergström.

WebbUrverk Spel

StatusUte nu!

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan