Signaler från Zonen 12 – Bot, bättring och brädspel


sfz1400Ibland överraskar vi till och med oss själva. Efter den sedvanliga tremånaderskoman mellan varje podavsnitt kommer nu ett nytt bara någon vecka efter det förra. Varför? Vi kände att vi behövde balansera upp karman lite efter det ganska stökiga avsnitt elva. Och eftersom vi fick en del berättigad kritik valde vi att lyssna på den, så den här gången sitter vi i en lugn miljö och dricker inget starkare än kaffe och läsk.

Ämnet för dagen är kort och brädspel och dess relation med rollspelsvärlden. Det är inte ett helt slumpartat valt ämne, vi har nämligen med oss en gäst i dagens avsnitt som kan avslöja ett projekt som har grott på vårt forum men nu utvecklats till en kommande Liga-produkt.

Dessutom alla vanliga grejer, vi blickar ut genom fönstret mot rollspelsvärlden och berättar vad som försigår i ateljén.

Kommentera gärna som vanligt här nedan!

Kommentarer

    Pelle skriver:

    Kortspel för Mutant och ett brädspel i Trakorien: vore riktigt kul det, kanske speciellt för oss 70-talister som sällan hinner lita rollspel nuförtiden.

    Pelle skriver:

    * lira

    Mattias Falck skriver:

    Bästa poddavsnittet någonsin 😉

    Jens Go Game skriver:

    Kul att höra er pod så snart igen. Jag tycker ni är schysta att ni även tog till er av kritiken kring alkoholen. Men jag kände mig lite snuvad, jag trodde ni skulle köra speltest av Kortspelet Mutant i poden, så tog avsnittet slut. Jag skulle faktiskt gilla att ni speltestade i poden.

    Nils skriver:

    Uppdaterade inlägget med två bilder från speltestet i alla fall! Har för mig att vi lovade det i podden också.

    kjw1 skriver:

    Kaffe och speltest hör ihop. Snobbigt läskglas på bild två 😉

    Mattias Falck skriver:

    Vet inte hur kul det är att lyssna på när vi spelar. Svårt att förklara vad vi ser osv. En videointro till spelet är någonting som kanske kan fixas så småningom.

    talgboll skriver:

    Snygg pudel. Prestigelöst och ödmjukt. Exakt så. Tack!

    Är själv team narrativ. Pratar hellre OM rollspel än spelar brädspel/kortspel/figurspel även om jag ändå gjort det en del under åren. Därför vill jag återvända till förra avsnittets innehåll. Tycker inte alls rälsning/sandbox är uttjatat eller oväsentligt. Tvärtom. Bear with me. Visst handlar det om flavour. Man kan gilla det ena mer än det andra eller både och ibland när man känner för det. Håller med om att Costa inte har rätt när han kallar OSR för railat men förstår honom. Handlingen är inte låst men utspelar sig i en inboxad värld med ett visst antal predestinerade alternativ. Ungefär som ett TV-/datorspel idag. I bäst fall ger det upphov till en känsla av frihet men i realiteten är det inte det. Sandboxen, i min mening, är det som gör rollspel som medium unikt. Visst, finns det gränser men det är ”bara” de som spelgruppen sätter upp. I en för sandboxspel bra spelgrupp finns inga andra gränser än fantasin. Idag är det fortfarande en unik upplevelse. Film, böcker och spel har alla gränser bestämda av andra.

    Jag tror därför att det är viktigt att bevara denna unika aspekt. Rälsningen, storyn, kampanjen eller vad du nu vill, finns ju även i andra konkurrerande medier och ofta görs de tom. bättre där. Tappar man friheten inom rollspel och bara satser på den färdiga storyn är jag rädd för att papper och penna (snart utkonkurrerad av appar)-rollspelet tynar bort (bättre benämning är kanske bordsrollspel?). Nackdelen med sandbox är ju som ni säger att man inte får vara med om en designad berättelse men twists, dramatiska berg- och dalbanor och episka slut och jag säger absolut inte att de också har sin plats inom genren men om de konkurrerar ut sandboxelementen blir jag mer pessimistisk. Därför blev jag så glad över M0 och hoppas ni fortsätter hålla kvar den tanken!

    Jag tror dilemmat dock består i det ni varit inne på att en story fångar spelledaren och det är där man har köparen. Hen raggar spelgrupp efter att ha haft en skön läsupplevelse. Utmaningen ligger då i få in den upplevelsen i spel. Något väldigt få produkter lyckas med. Det andra problemet är att jag är säker på att det är mycket ”svårare” att spela sandbox. Det kräver mer av både spelare och SL. Alla spelare måste i princip vara lika skillade som som SL i att driva handlingen framåt, ta initiativ, hitta på personer, händelser och dramatiska sekvenser. I ett story kan i värsta fall hela spelgruppen knuffas fram av textförfattaren och alla får oavsett vad en avslutad berättelse. Det är med andra ord svårt att sälja in sandbox efter som mycket färre uppskattar/klarar av formatet, tror jag.

    Jens Go Game skriver:

    Bra reflektioner, jag håller nog med om att sandbox är det som gör rollspel unikt. Men det behöver inte betyda att det blir svårare. Här tycker jag M0 är ett snyggt exempel på hur det skapas bra stöd för sandboxandet och som inte är krävande för varken SL eller spelare.

    Petter B skriver:

    Håller med dig, Jens Go Game. Haken med sandbox är ju, precis som du skriver, hur stödet ska se ut. Jag gillar tanken på att skapa sandboxar där man lägger ut en flera rälsar. Sen kan man följa någon eller några rälsarna om man vill. I M0 finns ju en sådan räls, men man hade också kunnat tänka sig fler, kanske i supplement. Zonen är i mina ögon ett tillräckligt bra koncept för att använda på betydligt fler sätt.

    Lightshy skriver:

    Kan ju tipsa om stora äventyrstråden på forumet för Morwhayle sugna spelare. Där finns bra idéer till äventyr.

    Tysken skriver:

    Fantastiskt avsnitt!
    Jag tyckte ämnesvalet var väldigt engagerande då den spelgrupp jag spelat allra mest med alltid varit en hybridgrupp(rollspel/brädspel).

    Där låg fokuset snarare åt eurogames hållet men jag tycker att det som händer inom Ameritrash svängen idag är mer spännande, inte minst Flying Frog spelen som Nils alltid vurmar för(Jag tror det var andra gången nu som han ”Lovebombade” Shadows of Brimstone)

    Jag måse dock säga att det som gjort starkast intryck var Mattias Falcks engagemang och slagkraft i det att han fått till skott ett så otoligt interessant(och av bilder och kommentarer att dömma väldigt snyggt!) spel som detta!
    Känns annars som en grej som gärna fastnar på ideestadiet, något jag har en viss erfarenhet av.

    Det var annars väldigt kul att höra att även Mattias lekt med tanken om ett Runeboundigt MUA-spel. Vore interessant att jämnföra anteckningar då jag själv har haft liknande planer…

    Av vad jag förstod dock så var Mattias idee snarare ett samarbetsspel medan min idee var mer i Runebounds anda med enskilda äventyrare som var för sig kämpar om att bli störst och rikast, dock skulle de kunna samarbeta runt vissa moment och uppdrag.

    Till det fanns det starka rollspelsdrag, speciellt vid karaktärsskapandet med fler färdigheter och grundegenskaper där man mer eller mindre fritt fick lägga ut poäng.

    Jag känner mig i vilket fall som helst väldigt inspirerad av avsnittet och tänker nu gå och gräva fram mina gamla antekningsböcker och se om det fortfarande går att göra något av.

    Tack för en fin pod, hatten av!

    Nils skriver:

    Hmm, var det andra gången jag bombade Brimstone alltså… Typiskt 😛

    kjw1 skriver:

    Hej, har inte hört podavsnittet men ser verkligen fram mot det där kortspelet till Mutant!

    När ni ändå speltestar så kolla gärna in systerspelet ”Amid The Ashes” (länk nedan) från UK. Kanske någon inspiration även om det antagligen inte behövs.. Ev något som haltar lite är löst på ett annat (bättre) vis osv…

    http://www.lulu.com/shop/phillip-jackson/amid-the-ashes-kit-game/ebook/product-21036550.html

    Om det börjar bli allvar så lägg gärna upp en forum rubrik för brädspelet under Mutant: År Noll… (om det inte redan finns) eller om det passar bättre under Mutant: År Noll / Övriga spel (tillsammans med Förbjuden Zon). Finns det förresten synergier att utvinna i att merg:a dessa två projekt? Eller finns det någon separat/parallell framtid för FZ-brädspel beyond Fenix ?

    Best

    kjw

    Mattias Falck skriver:

    Ska kika på Amid the Ashes, känner inte till det. Låter intressant. Priset känns ju ok.

    Phalck skriver:

    Amid the ashes verkar vara ett ganska trevligt litet spel. Enkel mekanik med en hel del PvP och trevligt tema. Dock verkar speltiden vara i det längsta med ett kort spel som varar 3 timmar….

    kjw1 skriver:

    Ja, visst såg det mysigt (och prisvärt) ut 🙂 Fint att du kollat, har inte hunnit själv ännu. Ser väldigt mycket fram mot detta (antar att jag kvalar in på kategorin Pelle beskriver ovan) 🙂 Tre timmar är ju rätt långt men är det bara bra så… Framgår säkert i pod:en men hur lång speltid räknar du/ni med för dit spel? Vad är förresten PvP 🙂

    Phalck skriver:

    Målet är under 2 timmar. Helst närmare 1.30. Just nu ligger speltiden på runt 2.30 när bara en spelare kan reglerna så 2 tim är ungefär vad det tar idag. Det kommer skruvas neråt så mycket det går.

    Tomas skriver:

    Japp, en forumrubrik för kortspelet borde vi fixa framöver. 🙂

    Förbjuden Zon är ganska olikt det nya kortspelet och ser ingen direkt sammanslagning i nuläget. Just nu satsar vi (och framförallt Mattias) allt på att göra det nya kortspelet så bra som möjligt! 🙂

    kjw1 skriver:

    Jaha 🙂 Fint!

    kjw1 skriver:

    merg:a skulle det vara. svårt med svängelska ändelser ibland

    Ragnar Swedeman skriver:

    Åååh. Ultraducks, nu fick jag en stöt av nostalgi. Jag vet att jag hadde nått brädspel med ultraducks, kom som ett inlägg i nått nummer av Codex. Suktade så hårt över reklamen för spelet men det blev aldrig av att jag skaffade ett ex.

    Mattias Falck skriver:

    Precis. Vi gjorde ett litet skirmish-spel som gratisbilaga till Codex. Utspelade sig på ett rymdskepp. Apropå lärdomar och vikten av speltest så tror jag vi testade det endast två -tre ggr innan de skickades till tidningen 😉

    Sven skriver:

    MÅ0 kortspel – JA!
    Coriolis brädspel – JA! JA!
    Svavelvinter brädspel – JA! JA! JA!

    Jacob Hamilton skriver:

    Lyssnade precis på podcasten. Mycket bra. När ni pratade om rollspel med brädspelselement så kittlade det till nånstans i bakhuvudet. Är jag helt ute och cyklar eller fanns det inte regler i Mutant 2 för att spela det tillsammans med Combat Cars (båda spelen nämndes f ö frekvent i podden)? Lite Mad Max i mutantskandinavien.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Din varukorg

Summa
Kronor
Frakt och rabattkoder läggs till i kassan