Signaler från Zonen #23 – Tillbaka till framtiden

By 2016/01/20 Blogg 10 Comments

sfz1400Den här gången gick det lite snabbare! Häromveckan samlades hela Ligan på Slottsbacken i Stockholm för lite snicksnack efter julledighetens slappande. Efter de senaste tidens nostalgikickande blev ämnet för dagen trendspaning inför det sprillans nya året och vi öser på med mer eller mindre smarta observationer om vad som (kanske) ska komma och vad som egentligen borde göra det.

Dessutom ett nytt segment i form av avsnittets brandfackla! En ligist per avsnitt får ta handen från munnen och kasta en brandfackla i valfri riktning, vad de andra tycker om det får ni se.

Som vanligt blir det en titt genom fönstret mot rollspelsvärlden, en glimt ner i ateljén och så naturligtvis ett knippe omsorgsfullt utvalda kärleksbomber.

Har vi rätt eller fel? Är vi kloka eller idioter? Kommentera här nedan!

Play

10 Comments

  • Kul att ni gillar vår podd (rollspelsradio.se) och att vi nämns i samma mening som den smått fantastiska podden “Vi spelar rollspel”!
    Det gjorde verkligen min Onsdag!

  • Jens Go Game skriver:

    Jag hade inte riktigt fattat att det skulle följa med nedbantade regler i nya Mutant år noll boxen, är de anpassade för en yngre publik? Var det den som man kunde köpa till i Maskinarium kickstartern?

  • Andreas Davour skriver:

    Tack för ett nytt avsnitt! Jag känner alltid en gryende känsla av förväntan när musiken drar igång. Ni har lyckats Pavlova mig till de där tonerna! 🙂

    Jag gillade brandfackelkonceptet, speciellt som det var så fokuserat på vad som kan göras bättre än bara gnöla.

    Trender är svåra grejer. Jag undrar om trenden “powered by the Apocalypse” är på uttynande, eller om dem kommer fortsätta. Jag har några av de där spelen och är långt ifrån övertygad, om vi formulerar det så.

    Kommer Western 2016? Den som lever får se, nöjer jag mig att säga. En intressant grej vad gäller nya svenska saker, som går hand i hand med önskan att ha lite mindre böcker, http://www.lulu.com/shop/olav-nyg%C3%A5rd-and-johan-nordinge/blood-bronze/paperback/product-22413712.html är Blood & Bronze. Svenskt osr spel i mesopotamien under bronsåldern. En liten nätt sak!

    Internationellt så är ju vissa grejer på gång, som John Wicks 7th Sea och det slutgiltiga släppet av Call of Cthulhu 7th ed. Vet dock inte om 7th Sea kommer 2016. Jag påmindes också om att ICE fortfarande lever, om än ganska tynande, och påstås jobba på en ny Rolemaster. Vore lite intressant om det kom ut 2016.

    Stort medhåll på lovebomben för Vi Spelar Rollspel för övrigt. Jag har tyvärr inte kommit till den andra än!

    Trevligt avsnitt.

    Damn, vad jag gillar musiken…

    • Jimmy Ringkvist skriver:

      “Jag undrar om trenden ”powered by the Apocalypse” är på uttynande, eller om dem kommer fortsätta.”

      Ja. Det är det definitiva svaret. Att läsa och äga spelet är långt ifrån samma sak som att uppleva det, fantastiskt ramverk! (Som År Noll bygger vidare på..)

  • talgboll skriver:

    Hej och tack, som vanligt!

    Var är show notesen, Nisse? Jag gillar era tips på nya spel, serier, filmer och what nots lika mycket som ni gillar Fenix recensioner. Du behöver inte fixa länkar och sånt lyx. Bara knata ned vad ni name droppar, så man slipper gå tillbaka och återlyssna. Thx <3

    Eftersom ni dissat mitt eminenta förslag på att skärskåda/recensera/prata om andra rollspel (vilket ni sa att ni skulle göra – ja, vi har en förtroendekris här), så kommer här ett nytt förslag: bryt ned speltillverkarprocessen i molekyler och låt oss följa med. Hur tankegångarna i produktionsprocessen gått till? Vilka inledande idéer, blindgångar, minor, nya turns etc ligger bakom en produkt? Älskade att läsa om just detta i Drakar, demoner och mutanter (Äventyrsspelsboken). Diskutera ekonomiska överväganden, regelmekaniker, avvägningar gällande målgrupp, produktlinje med moduler, inpinkning av genrer eller nischer. Ge inblick i procuktionslivet helt enkelt.

    Lovebombning. Några som gör just detta fast främst ur ett spelarperspektiv (men också sjukt mycket meta och som konstruktörer gällande mekanik, stämning, genres etc) är podden The Jank Cast (http://jankcast.com). De första avsnitten är säkert inte bra (börjat med de senaste), de är amerikaner och därför babbliga men fan vad de skärskådar rollspelande! Analyser, vrider och vänder och tar upp olika perspektiv på allt. De spelar även allt; trad och indie men pratar allt inom spel även om fokus ligger på rollspel. De har också en jäkla massa AP om man gillar det. De inleder med att alla pratar om vad de spelat sen sist (vilket ger lyssnartips) och avslutar med rants. Rekommenderar varmt!

    PS Nisse, jag skriver på Byrån igen. Snart kommer den. Snart… DS

    /Max

  • Karl Larsson skriver:

    Takk for shout-out to Scavengers. Jeg takket Fria Ligan av to grunner. Da jeg skrev spillet pleide jeg å høre på podcasten, og uten inspirationen fra den hadde jeg nok ikke klart å skrive ferdig. Den andre grunnen er at Mutant År Noll inspirerte designet i stor grad. Så det er flere ting man kan kjenne igjen fra det spillet.

    Så, takken er der fordi uten Fria Ligan hadde det ikke blitt noe Scavengers.

  • Robert skriver:

    Ännu en pappaledig dag räddad! Perfekt med podd på eftermiddagspromenaden när tösen sover.
    Tänkte på spaningar om tillbehör. Noveller har ju alltid hört till rollspel (Kolla Warhammer 40k framgångarna tex.) Men det känns som det blivit för mycket av det goda. Nu gäller andra unika böcker/saker som är förknippat till spelet för att ge det guldkant. Kan vara en bra pod, en coffetablebok typ Mutanter, drakar & demoner eller med spelets illustrationer. Eller varför inte en passande kokbok . Allt detta är sånt som gör spelet till lite mer. Jag tror rollspelare vill ha både sysselsättning och en fin komplett samling.

  • Henke skriver:

    Tycker absolut inte ni skall lägga krut på spelrecensioner i podden (det riskerar bara att bli fel och ses som partiskt). Däremot skulle jag gärna vilja se mer diskussioner kring regelmekanik och varför man valt att göra reglerna på vissa sätt. Vad som gör valda mekaniker mer speliga än andra och hur mekaniken knyter an till settingen. Oftast när man läser era regler så förstår man direkt finessen och det som gör dem roliga/intressanta, men ibland skulle man vilja höra tankegångarna kring varför vissa saker ser ut som de gör. Man snackar ofta om vision när det gäller en setting (t.ex. Mutant År Noll), men sällan om visionen kring reglerna. Vad är det som gör att M0 reglerna passar bättre än MUA´s ? Vad gör att Svavelvinters magisystem är bättre än Drakar och Demoners?

    Är det kanske risk för att sådana diskussioner känns för torra? Tycker ändå att resonemanget hade varit intressant.

  • Andreas Davour skriver:

    Jag tror att Robert blandat ihop novell med roman. WH40k har väl knappast varit stor på noveller (d.v.s. “short stories”), utan snarare romaner (d.v.s. “novels”).

    Eller har jag missat nåt?

  • Ferdinand skriver:

    Hej,

    Tack för ännu en bra podcast! Jag har ett förslag på tema för ett avsnitt som skulle kunna vara intressant och relevant för rollspelssverige: Crowdfunding! Ni har ju gjort ett antal lyckade kampanjer, och borde vara de med mest erfarenhet av detta i branschen i Sverige. Om man gör det fel kan det ju få katastrofala följder (det räcker med att kika på Chaosium för ett varnande exempel: http://www.bleedingcool.com/2015/06/03/call-comeback-chaosium-games-founder-announces-return-company-lost-way/).

    Vad är era erfarenheter:
    – Hur ska man utforma en crowdfunding / kickstarter-kampanj? Stretch goals?
    – När dimper anmälningarna in?
    – Vad är de vanligaste misstagen och vilka har ni gjort / undvikit?
    – Vad kostar det att använda kickstarter?
    – Hur funkar det rent praktiskt (sätta upp, lägga till stretchmål, efteråt)?
    – Hur färdigbakat måste projektet vara innan man tar in pengar för det (offert från skribenter / illustratörer / tryckeri / distributör etc.)?
    – Hur hanterar man butikskanalen?
    – Hur hanterar man förseningar?
    m.m.

Leave a Reply

Your email address will not be published.