Signaler från Zonen #21/3 – Peak nostalgi

By 2015/12/26 Blogg 13 Comments

sfz1400Nu när vi återhämtat oss från julmatskoman är det väl inte mer än rimligt att vi gör rätt för oss och lägger ut ett nytt avsnitt av vår högst opålitliga podcast Signaler från Zonen. Det här spelades in för någon månad sedan så förvänta er inte rykande färska observationer eller ens julstämning. Temat för dagen är nostalgi och vi ställer oss frågan: Hur mycket nostalgi tål rollspelssverige egentligen?

Dessutom: Christian livsjobbar med Hotell Imperator, Kosta vitsar och i vanlig ordning kärleksbomber vi enligt shock and awww-doktrinen.

 

Play

13 Comments

  • talgboll skriver:

    Efterlängtat! Tack <3

  • Jens Go Game skriver:

    Tack, mycket efterlängtat. Nu är mellandagarna räddade.

  • talgboll skriver:

    Vad jag tycker, vet ni redan. Gör eget. Tänk nytt. Blicka framåt. Egen IP är det nya svarta.

    Jag har läst nostalgiböckerna som kommit ut nu i vinter och ja det är en värmande känsla i magen men en sak är tydlig – rollspel var _inte_ bättre förr. Särskilt inte Äventyrsspels, som gav ut hälften av produkterna skrivna av omyndiga tonåringar på en månad (eller helg). Ni fångade mitt intresse med M0. Det var en hybrid. Ett första vacklande steg bort från den trygga (köpstarka?) famnen men sen tappade ni mig med Genlab Alfa och nu kommer jag inte köpa fler produkter i den serien om ni inte hittar tillbaka. Har bokat Coriolis men är inte den som M0, blir det också enda produkten. Kanske blir nya Svavelvinter mer fritt, samberättande och karaktärsdrivet? Jag förstår att jag kanske inte tillhör mittfåran men jag ser hellre andra vägar än att traska på de kända breda stigarna. Det är gjort och bottenlöst tråkigt.

    /Max

  • Henke skriver:

    Fattar inte riktigt talgbolls resonemang ovan. Nya Svavelvinter? Ser inte heller problemet med Genlab Alfa som jag tycker var en bra modul. Kampanjen är jag dock lite tveksam till. Det finns såklart många som gillar det gamla, men själv hade jag nog hellre sett kampanjen där mer som M0. Efter att ha läst igenom Maskinarium-kampanjen så känns det tyvärr lite samma här. Själva historien i sig är episk på samma gång som den (tyvärr) även liknar den i Genlabbet.

    Jag är nog en av dem som gärna hade sett ett nytt MUA. Kanske inte exakt samma kampanj, men minimalistisk och vassare på samma sätt som andra saker ni gör. Mitt önskade läge är att någon gång i framtiden (när alla M0-prylar finns tillgängliga) kunna spela igenom kampanjen i en nedbantad version där man skalat av allt onödigt men ändå får med allt det roliga.

    Angående nya spel så tror jag på ett svenskt deckarspel. Borde gå att få snurr på utanför den vanliga rollspelskretsen med tanke på alla tv-deckare. Gärna med möjlighet att spela både polis och brottsling.

    • Tomas skriver:

      En remake på UA-kampanjen kommer vi inte att göra, men vi har en grej på gång som jag tror skulle passa sig som hand i handske…

  • talgboll skriver:

    Sorry, jag var otydlig. Jag tänker mig att Svavelvinter (reglerna) får en uppdatering när gamla äventyrssviten (med samma namn) kommer men jag har kanske missförstått allt. Händer ofta 🙂

    Jag menar kampanjen i Genlab Alfa ja. Det nya roliga med M0 var ju det fria. Genlab är räls och något jag är allergisk mot. Trist att det blev tvärvändning på utvecklingsriktningen. Gissar att det är försäljningsargument men jag verkar ju vara ett undantag eftersom 200 nya unika backers står bakom Maskinarium.

    Svenskt deckarspel har jag typ klart. Eller ja, man spelar privatdeckare. I Sverige. I ett litet annat Sverige. Mörkare.

    • Tomas skriver:

      Kan hålla med om att kampanjen i Genlab blev mer rälsad än den borde. Jag kikar som bäst på olika sätt att bryta upp rälsen i den kommande engelska utgåvan av expansionen. Samtidigt tycker att Genlab har ett värde även om man inte ens spelar kampanjen i Paradisdalen utan fortsätter sin öppna kampanj ute i Zonen – modulen innehåller ju regler för muterade djur samt tillför flera nya sorters projekt i Arken/reviret.

      Vad gäller Maskinarium så stämmer det att kampanjen som ingår, Anden i maskinen, har ett färdigt övergripande narrativ. Dock finns både orderkort och utvecklingsnivåer som liksom i M0 låter spelarna fatta beslut som avgör riktningen för hela kollektivet. Och när det gäller Maskinarium – ni har fortfarande chansen att påverka! Alla backers har tillgång till designforumet, och speltest pågår som bäst.

      I nästa expansion därefter – Exodus – kommer kampanjen att likt M0 få ett mer spelardrivet upplägg. Om inte heller Maskinarium skulle falla dig i smaken, Talgboll, så rekommenderar jag definitivt Exodus. 🙂 Dock kommer även denna kampanj att ha en snävare ram än M0-kampanjen. Det är helt enkelt en nödvändighet – alla expansioner kan inte vara lika öppna och sandboxiga som M0, då blir det omöjligt att bygga samman dem till en helhet. M0 är och förblir den stora ramen, med den stora sandlådan Zonen. Expansionerna infogas i denna ram på olika sätt.

      • talgboll skriver:

        Jag vet, Tomas. Jag vet hur ni tänker kring spel och vi tycker olika slags rollspel är roligt. Tycke och smak. Jag tycker bara det är synd att ingen stor svensk rollspelsproducent vågar tänka mer utanför boxen (och tillfredsställa MIG MIG MIG haha). Det är just det, man utgår från rälsen och försöker sen hitta lite illusioner om frihet, istället för att tänka tvärtom. Att utgå från sandboxen och ge verktyg för att bygga ihop en story arc för de som så önskar. Men det är väl så att marknaden för spel på svenska är för liten. En överväldigande majoritet är konservativa spelare och inget företag är stort nog att köra annat än varianter på same old för att gå runt. Har full respekt för det. Kör er grej, det är bra. Bara bitter över att det inte är min grej 🙂

        • Tomas skriver:

          Hehe, fattar. Kampanjen i Exodus är dock byggd på exakt det sätt som du efterlyser, så håll utkik efter den. 🙂

  • Jens go Game skriver:

    Jag tycker ni ska göra ett bredare fantasy spel som Christian är inne på. Använd gärna spelmotorn från År Noll både med regler och sandboxigheten som finns i År Noll. Sen får ni gärna hitta vilket namn som helst på det om det nu finns några gamla rollspelsnamn dom inte är upptagna eller så hittar ni på ett nytt. Bara ni gör som Christian tycker (ni får göra honom till chef)

  • Karl Larsson skriver:

    Jeg backed Mutant: År Noll fordi Mutant 84 var mitt første rollespill. Så min backing var i stor grad på grunn av nostalgi Jeg var veldig glad for å se hvor langt dere hadde gått i å lage et nytt spill. Det har alt det som gjorde Mutant bra, men det er også et moderne rollespill. Tror mye nostalgi ikke bare er selve spillene, system og setting, men også de underliggende konseptene.

    Så litt nytt til fönster mot verden. Mitt spill Scavengers, som dere har snakket om tidligere, er nå ute. Det er en Special Thanks til Fria Ligan i det. Si ifra om dere vil ha en gratis pdf. Spillet kan kjøpes her:

    http://www.drivethrurpg.com/product/168005/Scavengers-RPG?

    Med tanke på min egen nostalgi, så tenker jeg på å lage min versjon av Mutant 2089, som er deg spillet jeg spilte mest i min ungdomstid.

  • Bandiia skriver:

    Skulle man kunna få se en bild på denna annons? Har letat runt en stund nu och inte kunnat finna något.

Leave a Reply

Your email address will not be published.